10 dingen die je beter niet kan weten over vliegen

Vliegers en stewardessen weten dingen over vliegen en vliegtuigen die je als passagier misschien liever niet weet. De Huffington Post bracht er 10 samen

 

1. Het dimmen van het licht is niet bedoeld om je lekkerder te laten slapen, maar moet er voor zorgen dat je ogen gewend zijn aan het donker na een noodlanding

2. In het zuurstofmasker zit niet eindeloos veel lucht, maar slechts voor een kwartier. Dat moet genoeg zijn om te dalen naar een hoogte waar voldoende zuurstof is, maar als dat niet lukt heb je pech

3. De WC’s zijn gemakkelijk te openen van de buitenkant. Verscholen, meestal onder een ‘no smoking’ bordje zit een hendel, waarmee je de deur in een keer opent

4. Drink nooit water in een vliegtuig dat niet uit een fles komt. De watervoorraad die uit de kraantjes komt is in theorie drinkwater, maar in de praktijk smerig

5. De vliegers krijgen verschillende maaltijden, zodat ze niet allebei tegelijk voedselvergiftiging krijgen

6. Bijna de helft van de piloten geeft toe wel eens achter de stuurknuppel tijdens het vliegen in slaap te zijn gesukkeld.

7. De lucht die je inademt komt uit de motor. Daarom ruikt het in een vliegtuig ook zoals het ruikt.

8. De dekentjes die je kan vragen worden niet regelmatig gewassen. En de uitklaptafeltjes bevatten bijna altijd ziektekiemen.

9. Er is een reële kans dat je geen lifejacket hebt. Aan het begin van iedere dag wordt gecontroleerd of onder iedere stoel nog een exemplaar aanwezig is, maar er zijn passagiers die ze stelen als souvenir. Onder jouw stoel kan hij dus weg zijn

10. De stewardessen houden zich vermoedelijk niet aan het bel-verbod. Dus waarom zou jij dat wel doen?

 

Bron(nen):   Huffington Post      

13 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Vestzak

    Ik zal er niet minder om gaan vliegen.
    Bijzonder veilige reismethode.

    Zo’n arbitraire top tien kun je ook van het wegverkeer maken. Dat is pas schrikken.

  2. IwanovKapotjeplov

    Over #9: dat lifejacket is sowieso voor de sier. Het aantal succesvolle waterlandingen is op de vingers van 1 hand te tellen. Landen op zee loopt vrijwel altijd fout af, met een vrij geringe overlevingskans.

    • Dutchy

      Niet helemaal waar, er zijn sowieso niet zoveel waterlandingen. Ken er maar twee waar met een groot passagiers vliegtuig echt geprobeerd is te landen op water, A320 in de Hudson, NYC, NY, (geen doden) en B767 Ethiopian, gekaapt en met kapers in de cockpit aan het vechten met de vliegers, toch nog redelijk wat overlevenden. Misschien ken jij heel wat andere voorbeelden waarbij het wel slecht is afgelopen en dan bedoel ik niet de ongelukken over water waarbij er niet geprobeerd is om te landen, ala AF447, want die waren net zo slecht afgelopen boven land als boven water.
      Daarnaast is de kans dat er iets boven water gebeurd niet heel erg groot, de kans dat er al iets gebeurd is bijzonder klein en dan is de kans dat dat bij de start of landing gebeurd nog het grootst.

      (in antwoord op IwanovKapotjeplov)
      • IwanovKapotjeplov

        Er staat een lijstje op wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Water_landing

        Daaruit blijkt inderdaad dat waterlandingen zeer zeldzaam zijn, en dat ze op binnenwateren redelijk goed aflopen. Boven zee zijn de problemen meestal van dien aard, dat het hele toestel gewoon naar beneden stort, dus van een “landing” kun je dan eigenlijk niet spreken.

        Het type vliegtuig is ook nog van belang. Kleinere toestellen zijn beter bestand tegen zoiets en met hoogdekkers gaat waterlanden ook beter.

        Start en landing blijven inderdaad veruit de gevaarlijkste fase van de vlucht.

        (in antwoord op Dutchy)
  3. kletsmajoor

    Over #7: De lucht komt uit de _compressor_ van de motor en is dus gewoon gecomprimeerde buitenlucht (geen uitlaatlucht ofzo). Logisch, want de buitendruk is veel te laag voor mensen om in te leven. Dat vliegtuigen soms een beetje stinken komt vooral door al die mensen die erin zitten. Heel soms kan een kleine olielekkage in de compressor een aparte chemische geur geven en heel heel heel soms ruikt het naar kip. Dan is er een vogel in de compressor gezogen. Meestal volgt er dan snel een voorzorgslanding en een inspectie.

    • Peter

      Kip ? Ruiken alle vogels dan naar kip ? Laat staan op 10 km hoogte. lol Toch klagen de piloten over een ongezonde lucht. En dat ze een dutje doen zal best doen. Als het hobbelig wordt vanwege een paar luchtzakken word je ook niet erg lekker.
      Of hebben ze die problemen niet meer dat een vliegtuig ineens valt ipv gewoon daalt ?
      Om nog maar te zwijgen van rukwinden.

      (in antwoord op kletsmajoor)
  4. harrr

    1: Daarom dimmen ze ook overdag?
    3: Blij dat te weten, altijd fijn dat iemand je er uit kan halen als dat nodig is. Mijn toilet is ook van buiten open te maken, Volgens mij elk toilet
    5: Heel goede maatregel, zelfde als dat onze afdeling nooit in 1 auto of vliegtuig reist
    6: Ik heb wel eens gedommeld achter het stuur… Maar nooit meer autorijden dan?
    7: Onzin
    8: Ik heb nog nooit dekentjes gekregen die niet geseald waren in plastic
    9: Ik had ook liever een parachute gekregen
    10: Ik denk niet dat die stewardes op 10km hoogte boven zee met dr mobieltje gaat bellen

  5. Jannie Ooms

    Moet ik aannemen dat een dekentje dat keurig in plastic is geseald wél gereinigd is? Ik heb daar altijd al mijn twijfels bij gehad. Meestal hou ik aan een vliegreis een forse verkoudheid over. Dat zou best aan een besmet dekentje kunnen liggen, toch?

    • Dutchy

      kan, meer waarschijnlijk omdat je opgesloten zit met 150 anderen in een kleine ruimte.

      (in antwoord op Jannie Ooms)
  6. kletsmajoor

    Repost van 4 maanden geleden.

  7. Peter

    Ik ga sowieso niet vliegen. Varen zal ook nooit mijn hobby worden. Ik fiets eigenlijk alleen. En ook dat is niet echt veilig. Is leven wel ergens veilig ?

  8. Dutchy

    Normale zaken, waarom met zoveel sensatiezucht gepresenteerd. Dit zijn allemaal niet onveilige zaken, mensen met enige vliegangst zal het hierdoor onnodig versterken. De waarheid is dat de luchtvaart ongelooflijk veilig is.

  9. cvdform

    What a BS!

Reacties niet toegestaan