Bij regen krijgen fietsers 2 keer zo vaak groen licht

Vooral als het regent zijn stoplichten heel vervelend voor fietsers, die niet alleen gedwongen stilstaan, maar ook nog eens nat worden. Vandaar dat in Nederland de regensensor oprukt, volgens Trouw. En klein en relatief goedkoop ding dat ‘voelt’ dat het regent en dan de fietsers twee keer zo vaak groen licht geeft als normaal.

De regensensor bestaat al een paar jaar en is in sommige gemeenten – meestal op plaatsen waar GroenLinks mee regeert – al geïnstalleerd. Maar het lijkt er op dat er nu een doorbaak komt.

Betere voorzieningen voor fietsers waren bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen voor sommige partijen een belangrijk thema. Waar die partijen aan het bewind komen zal op sommige plaatsen de regensensor worden ingevoerd.

Verkeersdeskundigen twijfelen aan het nut van het idee. En de troost voor gebieden waar de sensor niet komt: statistisch de kans op een verregende fietstocht één op negen.

3 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Jannie Ooms

    Onzinnige maatregel in een maatschappij waar ondanks de geldschaarste toch altijd nog wel een potje te vinden is voor ideetjes van partijen als GL.

    Onzin? Ja. Volgens mij word je in Nederland als fietser door de andere fietsers omver gereden als je voor een rood licht stopt. Bijna iedere fietser kijkt even of de weg vrij is en als dat het geval is rijdt hij gewoon door.

    Of heb ik het mis, en zou ik dan toch de enige fietser zijn die zich van een verkeerslicht meestal weinig aantrekt?

    • André Somers

      Misschien moet je Amsterdam eens uit komen?

      Het lijkt mij een bijzonder zinnige maatregel, en een goedkope manier om fietsen te stimuleren bovendien. Veel goedkoper dan het aanleggen van extra vrije fietspaden of ongelijkvloerse kruisingen. Het neemt geen extra ruimte in in de stad, en het bezorgt andere weggebruikers maar heel weinig hinder. Niet de eindoplossing, maar wel een nuttig stapje lijkt me.

      (in antwoord op Jannie Ooms)
  2. Karl Ruprecht Kroenen

    De fietser is de uitkeringstrekker van het wegennet.

    Hoeft niets te betalen voor gebruik van de openbare wegen en krijgt evengoed een riante voorziening om gebruik van te maken.

    Ja, het Cultureel (Kareltje) Marxisme heeft ook hier toegeslagen.
    Of kan ik het nog beter Multicyclistisch Marxisme noemen?

    Willen jullie meer of minder Bicyclianen in Nederland?

Reacties niet toegestaan