Antoine Bodar vindt paus Franciscus een praatjesmaker

Mediapriester en BN-er Antoine Bodar moet niet veel hebben van Paus Franciscus en heeft heimwee naar diens voorganger Benedictus. Hij vindt dat de nieuwe paus veel loze oneliners spreekt, die nergens op zijn gestoeld.  “Iedereen applaudisseert voor de oneliners en slikt die als zoete koek. Ik distantieer mij van de juichstemming. Dit discours over armoede geeft vooral uiting aan de franciscaanse spiritualiteit maar plaatst daarbij pakweg de benedictijnse in de schaduw. Bovendien is een arme kerk niet langer bij machte de armen te helpen. De Pauselijke Raad voor Ontwikkelingssamenwerking Cor Unum heeft handenvol geld nodig.” In een interview in Tertio zegt Bodar dat Francisus de vruchten plukt van het werk van Benedictus.  “Wie het Vaticaanse reilen en zeilen al langer van nabij volgt, merkt vooral dat Franciscus de lijn van Benedictus XVI doortrekt. Zo heeft Joseph Ratzinger zowel de corruptie bij het Instituut voor Religieuze Werken bestreden als kindermisbruik aangepakt. Die continuïteit in beleid gaat gepaard met een evidente stijlbreuk. Maar aangezien beeldvorming zo doorslaggevend is, lijkt onterecht alsof niets nog hetzelfde is.” “Paus Franciscus verwijt ik zeker geen populisme, maar ik houd niet van zijn stijl. Benedictus XVI noem ik pas echt bescheiden.” Hij voegt er gedecideerd aan toe. “Een paus die zich laat vervoeren in een aftandse wagen doet aan symboolpolitiek. Een ‘hyperige’ keuze vind ik dat.”  

Bron(nen):   Tertio      

11 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Karl Ruprecht Kroenen

    De aloude splitsing tussen de intellectueel en de gewone man.

    Ratzinger is een denker, Bergoglio een doener.
    Ratzinger is een abstract theoreticus, Bergoglio een gevoelsmens.

    Bodair zou moeten inzien dat Ratzinger en Bergoglio elkaar prima aanvullen en de keuze van zijn aftreden en de keuze van de andere lieden voor Bergoglio een doordachte zet is.
    Ratzinger heeft nieuwe lijnen uitgezet en Bergoglio geeft de zaak weer een menselijk gezicht.
    Standaard stukje politiek volgens het boekje.

    En dat Bodair daar over klaagt is kennelijk alleen maar omdat het intellectualisme wat meer naar de achtergrond raakt en hij zijn persoonlijke mening en ego wat meer de overhand geeft aan zijn loyaliteit tov de RK kerk en haar welzijn.
    Begrijpelijk ,maar zo op het oog onbruikbaar.
    Of het is weer onderdeel van een nieuwe opkomende onrust met machtsstrijd waarin bepaalde figuren van Bergoglio af willen.

    • Peeter8

      Wel nee, joh. Die Bodar is gewoon een onbedaarlijke ijdeltuit die juist enorm kickt op al die pracht en praal die bij de katholieke kerk hoort. En hij is natuurlijk bang voor zijn eigen hachie: de huidige paus kan helemaal niet tegen die mediahoeren als Bodar die denken dat de katholieke kerk er is om ze een platform in de media te geven…

      (in antwoord op Karl Ruprecht Kroenen)
  2. marianne martens

    Deze Paus verandert de machtsverhoudingen.Groot gelijk. Vreemd genoeg is Bodar een geweldige Kunstgeschiedenis- wetenschapper maar verandert in een aarts- conservatieve pleitbezorger van herstel van de oude verhoudingen, die alle hedendaagse stromingen naast zich neerlegt. Vreemd van iemand die in de gediscrimineerde krochten een tijdelijk verblijf heeft gehad.

  3. Karel Kritisch

    Toen ik deze meneer Bodar in een Postbankreclame zag gaf dat zijn geloofwaardigheid toch wel een behoorlijke knauw. Zijn ego zit hem wat in de weg. Mijn bescheiden mening is dat Paus Franciscus zeer goed aanvoelt wat de katholieke kerk nu nodig heeft. Het imago was afgelopen jaren niet al te best. Nu worden protestanten zelfs enthousiast. Deze paus kan weleens de populairste ooit worden door zijn ‘medemenselijkheid’.

    • Karl Ruprecht Kroenen

      Nu wil ik dezen niet een op een gelijkschakelen, maar werd Christus zelf ook niet gehaat door de religieuze leiders hielden de gewone mensen wel van hem?

      (in antwoord op Karel Kritisch)
      • Karel Kritisch

        klopt, de farizeeërs probeerden hem steeds in de val te lokken met strikvragen en lieten hem uiteindelijk executeren door de Romeinen voor blasfemie.

        (in antwoord op Karl Ruprecht Kroenen)
      • Templein

        Daar moet ik ook aan denken.
        Deze paus raakt harten en symboliseert wat de meeste mensen willen, werkelijke vrede.
        De priester Bodar kon geen leden van de kerk inspireren en moest daarom zijn heil zoeken buiten Nederland, in het studeren in Rome.
        Wel ben ik bang dat deze paus meer vijanden heeft gecreëerd, niet alleen Bodar. Het gevaar loert dat deze paus uit de weg wordt geruimd, na zijn interventies tegen het establishment in het vaticaan. Daar kon de vorige paus nota bene niet tegenop en trad toen af.
        Dát neem ik Bodar zeer kwalijk. Hij doet mee aan stemmingmakerij tegen de huidige paus.

        (in antwoord op Karl Ruprecht Kroenen)
  4. Jan Blei

    Arme Bodar: verzot op publiciteit. Over ego gesproken. Brrr!

  5. Meester Proper

    Ik mag die Antoine Bodar wel. Als één van de weinigen durft hij nog tegen de stroom in te roeien en een eigen mening te geven.

  6. Koper

    Een goed paus is een paus die de boel opdoekt.

  7. Jean Maurice van Gerwen

    Valt me erg tegen van Antoine Bodar. Een paus doet nooit aan symboolpolitiek en dat zou hij als priester en als theoloog toch moeten weten. Maar goed, iedereen mag natuurlijk zijn eigen mening hebben en ik begrijp het ook wel. Paus Benedictus kon niets goed doen en paus Franciscus kan niets verkeerd doen. Toch mag je de werking van de Heilige Geest hier niet bekritiseren denk ik. De keuze voor elke paus is ook een interventie van de Heilige Geest en Christus heeft vele gezichten. Zo denk ik erover.

Reacties niet toegestaan