Hoe voorkom je dat je door de grond zakt van schaamte? 10 tips

Iedereen maakt wel eens een blunder, de één al erger dan de ander. Sommige mensen roepen ‘oeps, foutje!’ en een ander zegt ‘ik schaam me dood’. De manier waarop je omgaat met de situatie bepaalt voor een groot gedeelte hoe je je voelt.

10 tips

1. Leef in het hier en nu
Alles waarover je je schaamt, heeft plaatsgevonden in het verleden. Als je helemaal in het hier en nu leeft, is er niets om je over te schamen. Dat is uiteraard moeilijk als je constant tegen jezelf zegt: ‘Jij kunt ook echt niks, hé kluns!’ en je de lichamelijke tekenen van de schaamte nog voelt (warm, rood hoofd), maar iedere minuut die je met je aandacht in het heden bent, voel je minder schaamte.

2. Stop met je te verontschuldigen
Eén keer je excuses aanbieden is wel genoeg. Hoe vaker je het doet, hoe slechter je je blijft voelen. Het zorgt ervoor dat je iedere keer teruggaat naar dat pijnlijke moment.

3. Wees je eigen neurotische zelf
Jij bent nu eenmaal niet iemand die het niet in de koude kleren gaat zitten. Probeer dan ook niet te reageren als een koele kikker. Dat lukt je toch niet.

4. Maak een lijst van situaties waarin je je vreselijk schaamde
Haal je voor de geest hoe je je toen voelde en hoe je het nu ziet. Waarschijnlijk leek het toen erger dan het was. Zo leer je de dingen in perspectief te zien.

5. Gewoon doen
Begeef je zo snel mogelijk weer in de omgeving waarin je voor schut stond. Neem de draad weer op.

6. Lach ermee
Soms makkelijker gezegd dan gedaan, maar als je later je verhaal aan vrienden vertelt, kun je er misschien toch mee lachen.

7. Sta jezelf toe om te blunderen
Schaamte gaat vaak samen met perfectionisme. Je wordt in verlegenheid gebracht, omdat je niet voldoet aan je eigen normen. Er is een kleine (of grote) kloof tussen je verwachtingen van jezelf en je prestaties.

8. Leer hoe je bang moet zijn
Schaamte komt voort uit sociale angst. ‘Wat zullen ze wel niet van mij denken!’. Als je weet hoe je met angst moet omgaan, kun je ook met sociale angst omgaan. Je kunt je automatische angstreactie met de bijbehorende lichamelijke reacties, niet onderdrukken, maar je kunt wel leren om er anders mee om te gaan. Hoe meer je de angst toelaat, je er niet tegen verzet, hoe minder last je er van hebt.

9. Kijk niet in de spiegel
We hebben de neiging onszelf door de ogen van anderen te zien, althans hoe WIJ denken dat de anderen ons zien. We veronderstellen dat ze op een bepaalde manier zullen reageren op onze blunder, maar of ze dat ook zullen doen? Dat is een hoop onnodige giswerk.

10. Luister naar de verhalen van anderen
Je bent de enige niet! Anderen blunderen ook en misschien nog wel erger dan jij.

Bron(nen):   PsychCentral