Franse treinen net iets te breed voor de perrons
In Frankrijk is het de blunder van de eeuw: de Franse spoorwegen hebben 2000 treinen besteld, die te breed zijn om langs de perrons te kunnen rijden. Het kostte het bedrijf tot nu toe 50 miljoen euro om de perrons aan te passen. Maar dat wordt nog meer, want nog zo'n duizend perrons moeten worden verbreed. Ter vergelijking: de Fyra heeft de NS 88 miljoen euro gekost.
De fout is ontstaan, omdat de spoorwegbeheerder RFF de verkeerde maten doorgaf aan de Franse spoorwegmaatschappij SNCF. De RFF heeft de perrons opgemeten die minder dan dertig jaar geleden zijn gebouwd, daarbij vergetend dat het merendeel van de Franse regionale perrons meer dan vijftig jaar geleden is gebouwd. Toen waren treinen net een beetje smaller.
Minister van Verkeer Frederic Cuvillier geeft 'het absurde spoorwegsysteem' de schuld van de problemen. ''Als je de spoorwegbeheerder scheidt van het treinbedrijf, dan gebeuren zulke dingen,'' zegt de minister.
BBC
Bron(nen):
Ach, gewoon Brussel de schuld geven.
Klaar.
Nederland is ook op de 1e plaats, wat een kapitaalverlies met al die
(in antwoord op Vestzak)VVD projecten.
Onder niet-VVD regeringen heb ik ook nogal weinig belastingverlagingen of begrotingsoverschotten meegemaakt. Alles wat ze kunnen inpikken wordt uitgegeven. Alleen waaraan het uitgegeven/weggegeven/over de balk gesmeten wordt varieert per partij.
(in antwoord op marianne martens)gelijk.andere regeringspartijen waren net zo.Bij de VVD zijn van God losgeraakt, wel slim, toch doorzichtig.
(in antwoord op Vogelbeest)Ambtenaren, breek me de bek niet open…
Ipv van de ruimte tussen de perrons te meten, hadden ze ook de breedte van de oude treinen op kunnen nemen…
“treinen besteld, die te breed zijn”
en
“zo’n duizend perrons moeten worden verbreed”
????????????????