Twitter-solidariteit na Pukkelpop drama

Door noodweer zijn op het Pukkelpop-festival in Hasselt (met 60.000 bezoekers) 5 doden en een 70-tal gewonden gevallen. Een festivaltent stortte in, bomen waaiden om, de camping stond onder water, … Er brak gelukkig geen paniek uit, maar het gevolg was wel dat veel bezoekers, overwegend jongeren, niet meer op het terrein wilden/konden blijven.

Vrijwel meteen na het drama stelden omwonenden hun WIFI-verbinding open, zodat de festivalgangers het thuisfront konden bereiken. Via de Twitter-hashtag #HasseltHelpt gaven bewoners van Hasselt en verre omgeving (Antwerpen, Leuven, Brussel) aan dat ze slaapplaatsen, een warme douche en droge kleding in de aanbieding hadden. Een lift van het festivalterrein of zelfs een taxirit op kosten van de aanbieder behoorden ook tot de mogelijkheden.

Wie denkt dat sociale media alleen maar onpersoonlijk en anoniem zijn, kan overwegen om zijn mening te herzien.

Bron(nen):   NRC