Malaysia Airlines wilde hoger vliegen

Malaysia Airlines had een vluchtplan ingediend om op 35.000 voet (bijna 10.670 meter) door het Oekraïense luchtruim te vliegen. Maar bij het betreden van het Oekraïense luchtruim kreeg vlucht MH17 opdracht op 33.000 voet (bijna 10.060 meter) te gaan vliegen.

Het is onbekend of het enig verschil had gemaakt. Zolang niet precies bekend is welk projectiel verantwoordelijk was voor het neerhalen van het vliegtuig is ook onbekend of een hogere vlucht had geholpen

Het luchtruim boven het oosten van Oekraïne was tot een hoogte van 32.000 voet gesloten. Het rampvliegtuig vloog daar net boven. Na het vermoedelijke neerschieten van de Boeing 777 met 298 mensen aan boord werd besloten het luchtruim boven Oost-Oekraïne helemaal te sluiten voor het burgerluchtverkeer.

 

2 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Recoloniser

    Het had niet uitgemaakt. De SA-11 en soortgelijke raketten halen ruimschoots het dubbele van de vlieghoogte van een airliner.

  2. Alwin Niemeijer

    overigens een normale gang van zaken bij lange vluchten. Vluchten beginnen bijv. op 28.000 voet (na voltooien van de klim) en eindigen (voor de daling wordt ingezet) op 33.000 voet of nog hoger. Verzoek van piloten om hoger te gaan vliegen kan ook te maken hebben met weersomstandigheden.

Reacties niet toegestaan