Hoe je er achter kunt komen of jouw vlucht over oorlogsgebied gaat

Tot vorige week donderdag dacht je als passagier van een verkeersvliegtuig dat je er van uit kon gaan dat oorlogsgebied wordt vermeden. Dat vliegtuigen niet vliegen op plaatsen waar militairen het toestel uit de lucht kunnen (en willen) schieten. Op wrede wijze zijn we er achter gekomen dat luchtvaartmaatschappijen het soms te duur vinden om een omweg te maken.
Er is een methode om er achter te komen hoe jouw vlucht gaat, tenminste als het gaat om een lijnvlucht.
Op Flightaware.com kun je het vluchtnummer van je vlucht invoeren en zien hoe de vlucht op normale dagen verloopt. Je kunt de vlucht van gisteren zien, maar ook die van een aantal dagen terug. Zo kom je er achter of jouw toestel boven gevaarlijk gebied komt.

4 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Vogelbeest

    Als je alle landen met opstandelingen, “vrijheidsstrijders” en andere gewapende groeperingen als oorlogsgebied gaat beschouwen blijft er weinig over om overheen te vliegen.Nigeria is op het kaartje bijvoorbeeld niet aangemerkt als oorlogsgebied, maar iedereen kent de naam Boko Haram wel…

    • Karl Ruprecht Kroenen

      Het gaat erom of er GEBUKT kan worden.

      (in antwoord op Vogelbeest)
      • FMYO

        bukken 🙂 kan ook op lagere hoogte met stekelige raketjes als de wel bekende steker stinger. Veel makkelijker en kost geen drol +(enkele duizenden dollars zo begreep ik). werkt goed als je lager vliegt dan 5 a 6 km en dat geeft dus ongeveer een straal van 40 km rondom het vliegveld waar een vliegtuig (opstijgen/landen) kwetsbaar is. Een gek kan zich prima verstoppen in een huis dicht bij het vliegveld. Ben benieuwd wanneer dit echt slachtoffers gaat maken. Dus moet ieder toestel straks met anti raket systemen vliegen. Alleen de israelies (die andere zeer twijfelachtige separatisten club) en arabieren doen dat nu schijnt.

        (in antwoord op Karl Ruprecht Kroenen)
    • Prikker

      Maar het is wel goed dat we dat nu wat serieuzer gaan nemen en misschien in de toekomst ook niet meer over gaan laten aan nationale mogendheden om te bepalen of hun luchtruim veilig of niet is.

      (in antwoord op Vogelbeest)

Reacties niet toegestaan