Spook-Thalys blijft rijden tussen Oostende en Parijs

Al vijftien jaar rijdt er een Thalys van het Belgische Oostende naar Parijs. De trein vervoert vanaf de kuststad maar vier passagiers per dag. Toch blijft hij ook in het nieuwe vervoersplan gewoon heen en weer rijden, tot groot ongenoegen van veel Belgen. De trein kost namelijk 1,9 miljoen euro per jaar.

Na Oostende doet de Thalys Brugge en Gent aan. Daar stappen nog eens zo’n twintig mensen op, waardoor de totale bezettingsgraad tot in Brussel op zeven procent komt te liggen.

Vier minuten na de Thalys vertrekt er ook nog een gewone trein van Oostende naar Brussel. De Thalys wacht in de Belgische hoofdstad maar liefst 17 minuten op eventuele passagiers die vanuit de andere trein willen overstappen. Het lijkt dus vanzelfsprekend om de Thalys op dat traject af te schaffen.

Maar niet voor de federaal minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS). Hij beloofde vorig jaar om de verbinding te herbekijken. Maar heeft nu toch besloten de trein te behouden.

 

 

Bron(nen):   Nieuwsblad      

4 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Vogelbeest

    Op de +32 TV lieten ze zien hoe er slechts 3 passagers waren.

    Vice-Premier Van DeLanotte (SpA, zeg maar de Belgische PvdA) heeft zijn veto gegeven tegen opheffing. Heel toevallig komt hij uit Oostende. Dit is dus typische een prestigegevalletje voor een politicus.

  2. harrr

    maar de hamvraag: rijdt hij ook op tijd???

  3. cees zwijnenburg

    Hier ook alleen gereserveerde plaatsen? Is alleen de trein TGV of ook de spoorbaan?

  4. FritsB

    Wees dan volledig (niet iedereen kijkt naar Terzake). Deze Thalys is het gevolg van een een-tweetje met Wallonië dat een Thalys kreeg – en dus moest Vlaanderen er ook een hebben. Kost niet 1,9 miljoen per jaar maar 1,9 miljoen subsidie. Er is door Nederland gevraagd of deze trein niet voor het traject Brussel-Amsterdam gebruikt kon worden na de afgang met het Italiaanse onding maar dat werd met name door Van Delanotte geblokkeerd. Kwestie is een paar jaar geleden ook al aangekaart maar de politiek stelt zich op alsof het in Nederland om openbare/bijzondere scholen gaat. De trein rijdt overigens niet sneller; is alleen maar erg rustig en luxueus. Geïnterviewde reizigers vonden het bestaan van deze lijn onzin maar zeiden ook dat zolang hij bestond, ze er gebruik van zouden maken.

Reacties niet toegestaan