Singles day: de grootste commerciële feestdag ter wereld

Vandaag vieren miljoenen Chinese singles hun vrije blije bestaan met cadeautjes aan zichzelf en hun single vrienden. Op Singles Day worden de meeste presentjes van het jaar verkocht. De dag wordt langzaam ook in het westen populair.

Singles Day ontstond al in 1993 zo gaat het verhaal. Studenten van de Nanjing Universiteit wilden laten zien dat singles het net zo leuk hebben als koppels. 11 november is gekozen omdat er zoveel enen in de datum zitten.

Vijf jaar geleden doopte internetgigant Alibaba de dag om in een commerciële festiviteit door met grote kortingen online cadeau’s te verkopen. En met succes. Er zijn vandaag tien keer zoveel bestellingen als op een normale dag, namelijk 254 miljoen ter waarde van 4,6 miljard euro. Dat is 2,5 keer zoveel als op Cyber Monday, de grootste online shoppingdag in de VS.

Nederland heeft 2,8 miljoen singles. Toch is de dag hier nog nagenoeg onbekend. Bedrijven zoals eBay, Zara, Gap en Mango doen wel mee aan de feestdag.

Bron(nen):   NRCQ