Hybride auto’s zijn na de eerste leaseperiode in Nederland nauwelijks nog te verkopen. Daarom worden ze massaal geëxporteerd. Zonde van de belastingkorting op elektrisch rijden, vinden Tweede Kamerleden.
In de dagelijkse praktijk is er sowieso weinig hybride aan een Prius. De meeste bestuurders rijden nauwelijks elektrisch en gooien net als alle andere autobezitters hun wagen vol met benzine. Een Toyota Prius Plug-in rijdt dan ook niet de geclaimde 1 op 47 maar ‘gewoon’ 1 op 21 aldus tankpasbedrijf Travelcard.
De CO2-uitstoot is dientengevolge niet 49 gram per kilometer, maar meer dan het dubbele: 110 gram. Dat is nagenoeg evenveel als een moderne zuinige benzineauto. Hetzelfde geldt voor verkoophit Mitsubishi Outlander: 0 procent bijtelling voor de leaserijder, maar een verbruik van 1 op 15 (en niet 1 op 52).
Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt heeft dit al eerder aangekaart, maar ‘kreeg telkens nul op het rekest’. ‘Alleen mensen die ook daadwerkelijk elektrisch rijden in hun hybride leaseauto moeten een lage bijtelling krijgen’, vindt hij.
Kappen met die onzin. Om elektrische auto’s op te laden worden gewoon steenkolen verbrand.
Klopt, en aangezien de elektriciteitsnetten gekoppeld zijn met de rest van Europa zelfs bruinkool.
Stop die subsidie aan elektrische pooier-bakken!
(in antwoord op Burgermans)En allemaal electrisch rijden blaast ons netwerk op.
(in antwoord op Hannes)Die elektrische auto’s zijn de grootste oplichting van het laatste decennia,onbegrijpelijk dat een overheid met al die duizenden ambtenaren dat niet (wil) zien en een ieder die een beetje normaal kan denken,dat wel ziet.
Bij de overheid werken niet de slimsten als afvoerput van werkend Nederland.
(in antwoord op knier)Er staan een paar onvolkomenheden in het artikel:
Er zijn 2 smaken Prius: de plugin en de gewone hybride. Beide worden in het artikel door elkaar gehaald, aangezien de grote meerderheid de gewone (niet plug-in) variant betreft. De plug-in versie rijdt niet zoveel rond.
De gewone Prius rijdt 1 op 21 in de praktijk en heeft een CO2 uitstoot van ongeveer 95 gram/km. Deze autos hadden een bijtelling van 14% en waren voor particulieren tot 1 januari van dit jaar BPM en MRB vrij.
De plug-in Prius rijdt als je hem nooit bijlaadt ook 1 op 21 en heeft dan dezelfde CO2 uitstoot als de gewone Prius. Waar die 110 gram/km vandaan komt is me een raadsel.
De Prius wordt veel geexporteerd naar Rusland. Daar zijn ze erg populair als taxi. Super betrouwbaar, ruim en een laag verbuik in het stadsverkeer.
Dat veel moderne vergelijkbare benzineauto’s ook 1 op 21 rijden is gewoonweg niet waar. Je mag blij zijn als ze 1 op 15 halen. Ik heb het hier dus over een vergelijkbare auto uit dezelfde klasse, dus niet 1 van die kleine stadsautootjes.
Overigens is het verschil in verbruikcijfers bij wel en niet opladen bij andere plug-in hybrides nog veel groter. Een Opel Ampèra gebruikt 1 op 13 als je het ding nooit oplaadt.
Ik heb een 17 jaar oude auto (1300 kilo) en rijdt 1 op 12, ga je me vertellen dat moderne motoren niets beter zijn?
(in antwoord op IwanovKapotjeplov)Inderdaad. Er wordt van alles beweert, maar ze zijn vooral zuiniger in de test cyclus.
Vorige week een vrij nieuwe Opel Mokka gereden, 60.000 km op de teller. Ik heb er ongeveer 600 km mee gereden en had een benzineverbruik 1 op 15.
(in antwoord op Apekool)Skoda Fabia 1:26
(in antwoord op Apekool)Skoda Octavia 1:24
Woon-werk over d’n otobahn 130km per dag.
Wel een rustige rijder. Voor mij geen hybride.
Benzine? Dat is wel erg weinig. Als ik op spritmonitor.de kijk zit het gros tussen de 5 en 6 liter per 100 km, dat is tussen de 1:20 en 1:18
Een Fabia is natuurlijk een maatje kleiner dan een Prius.
Heb ook even gekeken naar die Opel Mokka, verbruik zit rond de 7 liter / 100 km op spritmonitor.de
(in antwoord op utsjaermets)Sorry, diesel. Nog goedkoper. Hoe dat precies met CO2-uitstoot tov benzine zit weet ik niet. Maar laten we ons niet blindstaren op die ene metriek, dat doet de politiek wel/al. En inderdaad, size matters voor sommigen 😉
(in antwoord op IwanovKapotjeplov)Ik had al zo een vermoeden. Het probleem met diesel is natuurlijk de fijnstof en NOx uitstoot. Niet onbelangrijk in een dichtbevolkt land als Nederland.
Wat betreft CO2 uitstoot liggen een diesel en een hybride dicht bij elkaar; een normale benzineauto heeft een hogere CO2 uitstoot dan een diesel.
Dat diesel zuiniger is dan benzine ligt aan 2 zaken: diesel heeft een hogere energieinhoud dan benzine, ergens rond de 20%, en een dieselmotor heeft een wat hoger rendement dan de normale benzinemotor die draait op de zogenaamde “otto cycle”. Dit laatste is bij een Prius niet het geval, die gebruikt de “atkinson cycle” en die is vrijwel even efficient als een dieselmotor.
(in antwoord op utsjaermets)Heb een Passat diesel uit 1997,dat ding loopt net geen 1:20 zonder dat ik 90 op de snelweg hoef te rijden en er kan wel een aanhanger achter gehangen worden en qua luxe en ruimte doet hij niet veel onder voor zo’n Prius.
(in antwoord op IwanovKapotjeplov)Waar blijft dat geweldige innovatieve voordeel van die Prius nou dat die jaren durende BPM/wegenbelasting/vrijstelling moet vergoeilijken?
Wat dacht je van probleem nummer 1 voor dichtbevolkt Nederland: fijnstof. Een diesel uit 1997 is daar wel kampioen in. Dan is er nog de NOx uitstoot, ook niet bepaald te verwaarlozen bij zo een oude diesel.
Er is meer dan alleen maar verbruik.
Overigens: ik denk niet dat je het uitrustingsniveau van een 17 jaar oude Passat kan vergelijken met de huidige Pruis. Hetzelfde wat betreft passieve veiligheid.
(in antwoord op knier)