‘Eurocontrol adviseerde sluiting Oekraïens luchtruim’

Enkele dagen voor de ramp met de MH17 vroeg Eurocontrol, de Europese organisatie voor de veiligheid van de luchtvaart, aan de Oekraïense autoriteiten om het luchtruim te sluiten voor passagiersvluchten. Dat schrijft Britse krant The Sunday Times op basis van bronnen binnen Eurocontrol.

De Oekraïense luchtverkeersleiding gaf geen gehoor aan het verzoek en besloot het luchtruim alleen te sluiten tot 9.700 meter. De MH17 vloog op 10.000 meter.

Eurocontrol kwam tot haar advies, omdat eerder al twintig vliegtuigen van het Oekraïense leger door Pro-Russische separatisten uit de lucht waren geschoten. Ook verstoorden de separatisten de communicatiefrequenties van de luchtverkeersleiding en was er een storing geweest in de communicatie tussen de Russische en Oekraïense luchtverkeersleiders.

Eurocontrol meldde vlak na de ramp dat het geen advies had gegeven het Oekraïense luchtruim volledig te sluiten. Sommige luchtvaartmaatschappijen, zoals British Airways, besloten zelf om een andere route te nemen. Malaysia Airlines deed dat niet.

Bron(nen):   Nu      

1 Reactie Doe mee met de discussie →


  1. Calhoun84

    Waarom geeft Eurocontrol eerst aan dat men dit advies niet had gegeven en blijkt het nu ineens wel ze te zijn. Dit soort adviezen zouden eigenlijk direct openbaar moeten zijn, enerzijds is het valt het de Oekraïne ontzettend te verwijten dat men het luchtruim niet heeft gesloten maar anderzijds begrijp ik ook wel dat men dit risico heeft genomen, het is immers niet abnormaal om over conflictgebieden te vliegen…

    Het lijkt lastig om de schuldvraag hier ergens neer te leggen. Uiteraard valt het de separatisten en Rusland te verwijten maar ik geloof ook niet dat men bewust een burgervlucht heeft laten crashen. De Oekraïne treft blaam omdat ze het luchtruim open hebben gelaten en MA is gewoon blijven vliegen ondanks waarschuwingen. Ik verwacht niet dat er ooit 1 partij als schuldige valt aan te wijzen.

Reacties niet toegestaan