Wanneer stort een vliegtuig neer?

Hoe het vliegtuig van AirAsia kon neerstorten is nog niet duidelijk. Het slechte weer had er wellicht mee te maken, maar dat is waarschijnlijk maar een deel van het verhaal. Een vliegtuig stort namelijk niet zomaar neer. Meestal is het een opeenstapeling van problemen die de crash veroorzaakt.

Bij een typisch vliegtuigongeluk is het weer slecht. Dat hoeft niet extreem te zijn, schrijft Malcolm Gladwell in zijn boek ‘Outliers’, maar wel zo slecht dat de piloot gestrest raakt. Bij verreweg de meeste crashes is de piloot ook achter op schema en die tijd moet het liefst ingehaald worden.

Voor 52 procent van de vliegrampen geldt dat de piloot al minstens twaalf uur aan het werk was en in 44 procent van de gevallen hebben de piloten nooit eerder samengewerkt. Ze voelen zich daardoor minder op hun gemak bij elkaar.

Wat volgt is een opeenstapeling van menselijke fouten, meestal op het gebied van communicatie en samenwerking. Uiteindelijk kan daardoor het vliegtuig neerstorten.

‘De cockpit is ontwikkeld om een vlucht door twee mensen te laten uitvoeren. De ene moet daarbij de andere controleren of op zijn minst moeten beide piloten bereid zijn elkaar te helpen,’ zegt Earl Weener die jarenlang chef veiligheid was bij Boeing. ‘Vliegtuigen zijn weinig vergevingsgezind wanneer men de zaken niet doet zoals het hoort.’

Bron(nen):   Express