Moeten de Russen bang worden van de NAVO?

Het verdedigingsplan voor Oost-Europa bestaat uit een verdubbeling van de NAVO-reactiemacht tot 30.000 militairen en een flitsmacht van 5.000 man. Daarnaast worden zes coördinatiecentra gebouwd langs de frontlinie. Dat maakte de NAVO gisteren in Brussel bekend. Maar is het genoeg om de Russen af te schrikken?

‘Dit is Transatlantisch teamwork. We beschermen elke bondgenoot tegen welke dreiging dan ook’, zei secretaris-generaal van de NAVO Jens Stoltenberg gisteren. Hij sprak van ‘de grootste uitbreiding van onze collectieve militaire bescherming sinds het einde van de Koude Oorlog’, schrijft de Volkskrant.

Stoltenberg vervolgt: ‘Het is een reactie op de agressieve acties van Rusland die we hebben gezien, zoals de annexatie van de Krim. We doen dit omdat we onze strijdkrachten moeten aanpassen als we zien dat de wereld verandert.’

De NAVO-militairen zitten niet permanent in Oost-Europa. Ze gaan er af en toe heen om te trainen en kunnen worden opgeroepen in noodgevallen. De flitsmacht moet binnen 48 uur ter plaatse kunnen zijn.

In de zes coördinatiecentra in de Baltische staten, Polen, Roemenië en Bulgarije, worden elk veertig officieren gestationeerd. Maar een hoge NAVO-functionaris, die anoniem wil blijven, zegt daarover: ‘In de praktijk gaan die veertig man vermoedelijk op een reeds bestaande kazerne inwonen. Het enige verschil is dat om hen heen een NAVO-vlag wappert en die van 28 andere lidstaten wordt gehesen. Daar moeten de Russen dan bang van worden.’

Bron(nen):   Volkskrant      

67 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. marianne martens

    -neen.
    -de agressieve reactie van Rusland?
    -even uw hand in de boezem steken, even nadenken wat daarvoor is gebeurd met het vernederen van de Russen, de brallerige bank -vulgaris, denken dat ze niets weten met in hun midden de grootste wetenschappers, kunstenaars ?
    -zo stom zijn we niet, Mijnheer Stoltenberg ?
    – Fijn dat kloon Nederland in de flitstroep meedoet?

    • Calhoun84

      U ziet geen dreiging vanuit Rusland? Los van de expansiepolitiek van Rusland is het intern ook een rommeltje op het moment. Expansiedrift, economische problemen en een gebrek aan een onafhankelijke rechterlijke en controlerende macht is een gevaarlijke cocktail.

      (in antwoord op marianne martens)
      • al

        Welke expansie drift heb je het over? Staan ze aan onze grenzen? Of wij tegen alle afspraken in , na het vallen van de muur, aan hun grenzen. Hoe zou de usa reageren als rusland aan hun grenzen staat?

        (in antwoord op Calhoun84)
        • Calhoun84

          Eerste vraag: om maar drie voorbeelden te noemen. Georgië, de Krim en Oost-Oekrainë.

          Je tweede argument vind ik niet bepaald valide. De grenslanden van Rusland zijn soevereine landen en bepalen gelukkig zelf of ze naar het westen of het oosten kijken. Wat Amerika zou doen wanneer Mexico en Canada pro-Russisch zouden worden lijkt mij duidelijk maar niet helemaal relevant in de vraag of Rusland een bedreiging vorm.

          (in antwoord op al)
          • al

            ok, je snapt het nog steeds niet. Geschiedenis les

            1 0 1

            Tijdens de val van de muur is afgesproken dat de EU en NATO NIET richting het oosten zouden gaan. De USSR wilde een buffer houden en daar gingen WIJ (lees het westen) mee akkoord. Het moesten soevereine/neutrale landen blijven.

            Vervolgens lijven wij steeds meer landen in onze groep. Nu staan WIJ aan de grens van rusland, dus reageren zij daar op. Dat is de reden dat rusland die landen die jij noemt aan valt. Ze voelen zich bedreigt, met rede denk ik.

            Als rusland echt uit was op expansie hadden ze nu al in polen gezeten…

            (in antwoord op Calhoun84)
          • Calhoun84

            Er is niets getekend omtrent dat soort afspraken. Oekraïne en Georgië wilden zelf aansluiting zoeken bij de NAVO en dat heeft Rusland te accepteren. Dat mensen in Rusland nu zeggen dat de NAVO ooit heeft beloofd dat ze niet naar het oosten zouden uitbreiden en dat al dat bewijs verloren is gegaan in de DDR neem ik met een korrel zout.

            In het kader van jouw geschiedenis zou ik zeggen: lees artikel 10 van het verdrag eens door. Die bestaat al sinds 1949 (The Parties may, by unanimous agreement, invite any!!! other European State….)

            (in antwoord op al)
          • al

            Leuke discusie

            (in antwoord op Calhoun84)
          • Calhoun84

            En u was daar bij? Rusland zegt dat die afspraken zijn gemaakt, de NAVO niet. Er is niets getekend (en ik geloof niet dat de Russen toentertijd de Amerikanen op hun mooie ogen geloofde) dus in dat geval ga ik er ook van uit dat er geen afspraken zijn gemaakt.

            Er zitten inderdaad fascisten in de Oekrainse top, ik zie alleen niet wat u hier mee wilt zeggen.Poetin houdt er zelf ook een fascistisch autoritair-nationalistische koers op na.

            U reageert overigens op zaken wat ik nooit heb gezegd. Ik heb niet gezegd dat “het volk” bij de NAVO wil ik heb gezegd dat een soeverein land bij de NAVO wil. Tevens heb ik nooit gezegd dat ik pro-Oekraïne ben. Wat ik wel heb gezegd is dat Rusland een bedreiging vormt voor de voormalige Oostblok landen. Tot nu toe bevestigd u dat.

            (in antwoord op al)
          • al

            geen enkel probleem. Als u mij uw email adres geeft zal ik u een diepte interview toesturen met alle betrokken partijen! Dan weet u ook precies wat er gezegd is en niet. Hoef je zelf niet bij te zijn dan toch? Heet research 😉 of zoek anders op foreign affairs 93500. Er zijn inmiddels geheime documenten vrijgegeven die hier duidelijkheid over geven. Deze geven oa weer dat Baker (9 februari 1990) direct met Gorbatchev heeft gesproken hierover en geimpliceerd heeft dat er geen expansie richting het oosten plaats zou vinden

            Kleine correcte btw, ik bedoelde eerder Gorbatchev ipv Chroesjtsjov. Chroesjtsjov had de krim weggegeven.

            Wat ik over oekraine probeer te zeggen is dat dit geen soeverein land is op dit moment. De rechtmatige GEKOZEN regering (Yanukovych) is verdreven. De fascisten, inclusief tot oekraiens staatsburger gebombardeerde amerikanen (oa imf), hebben het nu voor het zeggen in de regering. Dus als jij over een soevereine beslissing praat, Is dat dus zeker niet soeverein. Daarom heb ik het ook over het volk! Dat is de enige die zou moeten uitspreken wat zij willen en dat gebeurt dus niet op dit moment.

            Rusland is geen bedreiging voor ons, of voor de oostblok landen. Dat heb ik ook nooit gezegd.

            Ik weet niet of je weet hoe de USA reageerde toen er raketten naar Cuba gingen? Was op een haar na WO3! En dat was geeneens direct grenzend aan… En kijk nu eens hoe ingetogen rusland nog reageert, alleen russische gebieden waar veel russen zitten annexeert hij strategisch belangrijke gebieden als buffer

            Mij mening:
            1: Putin handelt alleen defensief, na stoten vanuit het westen
            2: Als hij echt kwaad zou willen doen had hij dat allang gedaan en had hij nu zeker in polen gezeten.
            3: Oorlogen zijn duur, Rusland is geen economische grootmacht meer, puur afhankelijk van inkomsten uit grondstoffen. En laat nu USA’s maatje Saoedie Arabie nu een olie oorlog zijn begonnen… Heel toevallig…
            4: Rusland heeft met een grote oorlog niets te winnen en heel veel te verliezen! Ze kunnen het qua materieel en economie gewoon niet bijhouden. Wel hebben ze giga veel nukes nog…

            Uitweg:
            Laat Oekraine neutraal worden, van beide kanten. Geen militaire allianties met beide kanten. Zorg dat de bufferzone intact blijft en je zal zien dat het goed komt.

            (in antwoord op Calhoun84)
          • VerzetIsZinloos

            Jij wilt niet in een bufferzone zitten. Maar jij denkt echt dat er geheime documenten zijn vrij gegeven ? Dat geloof je toch zelf zeker niet ?
            Laat staan dat jij ze mag zien.
            Overigens is in de Oekraïne al meer dan 10 jaar een burgeroorlog. Janoekovitsj zou de verkiezingen vervalst hebben (klinkt dat je niet zeer bekend ?) en daarna is alsnog die ander president geworden. Janoekovitsj had nooit meer mee mogen doen. Die hadden ze uit moeten sluiten, maar met hulp van Putin werd die toch weer in het zadel geholpen. de Oekraïne wilde onafhankelijk worden en zocht hulp in het westen. De beschuldigen gingen over en weer van corruptie. Die vrouw werd opgepakt en veroordeeld. Ze is in hongerstaking gegaan. Het zijn dezelfde tactieken als in Rusland ! Dat kun je niet ontkennen.
            Iedereen weet dat Janoekovitsj pro Putin was.
            En nu zitten de fascisten ineens alleen in Kiev ?

            Overigens is de USSR ingestort. Hetzelfde zie je nu gebeuren met het westen.
            Misschien toch eens met z’n alleen een andere kant opkijken en het verleden laten voor wat het is.
            We komen zo geen stap meer voorwaarts.
            Er zitten geen lieverdjes in de regeringen.
            Overigens zitten de Putins overal. Ze uiten zich niet allen hetzelfde.
            Putin is bezig de USSR nieuw leven in te blazen.
            Hij is bezig de fouten van alle voorgaande presidenten te herstellen. Let op. Afstanden zeggen allang niks meer. Ik lees dat alle reacties van de Russen op de NAVO zijn.
            Ja, het is net een kat en muis spelletje.
            Ze schenden mekaars luchtruim voortdurend.
            Een Russische bommenwerper hoort niet over Nederlands grondgebied te vliegen. Of bijna.
            Natuurlijk vervoeren ze wiet. Niemand weet waar ze naar toe gaan. Natuurlijk weten ze dat wel.
            Degenen die exact weten wat er met die MH17 is gebeurd houden hun kaken stijf dicht.
            Iemand moet de schuld krijgen.
            Het is echter allemaal uitstel van executie.
            Ze zijn bang voor elkaar. Het enige wat er kan gebeuren is dat de wereld vergaat door kernraketten.
            Zowel west als oost. Politici hebben geen gevoelens. Dat zijn echte robots. Die zijn niet bang voor een gewapend conflict. Ze staan zelf nooit aan het front.
            Dan zitten ze meteen in een schuilkelder.
            Obama gaat vliegen.

            (in antwoord op al)
          • al

            Ben het met je eens dat de verkiezingen hoogstwaarschijnlijk niet eerlijk zijn verlopen daar. Maar officieel was hij wel gekozen, met of zonder fraude

            Geheime documenten worden standaard na x jaar vrijgegeven in veel westerse landen, dus zo raar en onwaarschijnlijk is dat niet

            Ik ben overigens niet pro russisch. Ik denk dat van alle wereldmachten de westerse invloed het minst kwade is. Maar ik word een beetje misselijk van de media en uitspraken v mensen hier die als schapen zonder inzicht alles nablaten alsof het westen perfect en schoon is.

            Ik denk dat in een buffer zone zitten beter is dan in een oorlog zittrn tbh

            (in antwoord op VerzetIsZinloos)
          • Calhoun84

            Ik ben helemaal nergens aan het nablaten. Hier niet en volgens mij elders ook niet.Mijn enige stelling was dat Rusland een bedreiging vormt. Volgens mij nog steeds geen woord van gelogen.

            (in antwoord op al)
          • Ferdinand de fascist

            Een beetje Fascisme in de maatschappij kan geen kwaad al zeg ik het zelf.

            (in antwoord op Calhoun84)
          • VerzetIsZinloos

            Ho ! Je vergeet wat. Oost Duitsland en Polen waren ontstaan door de val van de moffen.
            Rusland was Europa binnen gevallen met het doel ze te bevrijden. En haal nou niet Napoleon erbij anders doe ik je wat aan. Napoleon had daar ook niks te zoeken. Maar hij zit er nog wel aan vast wat daar na gebeurde.
            Wie viel Hongarije binnen na de 2de wereld oorlog ?
            Nee, ik was nog niet geboren.
            De Russen zijn altijd een groot gevaar geweest.
            De Serven hadden ze ook voor zich dienen.
            Europa was allang Europa niet meer.
            En dat is nou het hele probleem. Of je het er nou mee eens bent of niet. Die landen wilden na de val van het communisme bij Europa horen.
            Ik weet niet wat het gewone volk wil, maar de Russische dictatuur lijkt ze niks meer, lijkt mij.

            Nu gaat Putin het oude USSR herstellen.
            Net als Amerika zet die overal Putin gezinde presidenten neer.
            Wie is hier dan de nazi ? Of fascistisch bezig ?
            Een bekende tactiek is om de ander daar van te beschuldigen.
            Net zo gewoon als het in de middeleeuwen al handig was om je politiek opponent voor flikker uit te maken.
            Dan mocht die om zeep geholpen worden.
            Overigens is dat helemaal niet zo lang geleden.
            Dat werd door Nederlanders gedaan voor de republiek. Schijnt. Ik was er niet bij. Denk ik.
            De homo’s werden toen al opgejaagd en het kwam politici uit om een ander uit het veld te ruimen.

            Dat Rusland weer een bedreiging is lijkt me duidelijk.
            En dat Europa nooit een vuist heeft kunnen maken tegen de smerige Russen ook.
            Of je daar een kernoorlog voor over hebt is weer een heel andere vraag.
            Rusland schijnt wel meer weggegeven te hebben.
            De Russen hebben in elk geval Afghanistan opgegeven, maar dat lijken een hoop mensen al vergeten te zijn.
            Overal vechten de Amerikanen en Russen tegen elkaar. Hier zie je het wat minder, omdat de EU bij Amerika hoort.

            Putin wil Polen en Oost Duitsland terug hebben.
            Dat Duitsland en Rusland nu dikke vriendjes zijn is maar schijn. Frankrijk en Duitsland zijn de baas in Europa. Ze hebben elkaar 1 keer te pakken gehad en dat willen ze vast nooit meer.
            De Fransen zijn weer pro Russisch schijnt.
            Maar 1 ding is zeker. Politici kennen geen vriendschap.
            Ze zijn allemansvriendjes totdat ze je niet meer nodig hebben. Als het waar is dat Duitsland goed aan Rusland verdient met de wapenindustrie dan weet je wel waar die raket vandaan kwam.
            Een raket geleverd via via aan de rebellen.
            De kans dat er een rebels vliegtuig opstijgt is onmogelijk.

            Overigens is de Oekraïne allang verloren. Maar Polen nog niet. Persoonlijk zou ik zeggen als ze mij vroegen bij wie wil je horen ? Dan zeg ik: geen van allen.
            Ik hou niet van al die eenheidsworsten. En die bratwurst is wel de smerigste.
            Overigens zijn het heel aardige mensen de gewone man en vrouw. Alleen ik denk dat ze het nooit leren. Nergens niet. Nederland wordt zo onder de voet gelopen.
            Ik las trouwens dat die Duitsers het aan het begin van de 2de wereld oorlog helemaal niet zo slecht hadden. Ze kwamen hier om te roven. Nederland was toen veel rijker. Een goed gevulde maag zegt nog steeds niks.
            Sommige mensen willen alles hebben.

            (in antwoord op al)
          • al

            Als je ver genoeg terug gaat kan je over alles eindeloos praten. Ik heb het hier specifiek over 1 tijdsperiode en wat er toen is gebeurt. Ik leg de schijnheiligheid bloot. Niets meer en niets minder. Dat er vuile spellen worden gespeeld aan beide kanten, ofcourse! Het gaat altijd om macht.

            Ik vind alleen dat je er open en eerlijk over moet zijn. Het westen is nu hypocriet bezig om de waarheid te verdraaien voor de burgers alsof wij alleen staan voor vrijheid terwijl het om geld en macht gaat

            (in antwoord op VerzetIsZinloos)
          • Danilo Ivkovic

            VerzetIsZinloos :wat een onzin…ha,ha…In Rusland is homoseksualiteit niet wettelijk verboden, wel in meer dan zeventig andere landen in de wereld, waaronder twaalf Amerikaanse(!)…

            (in antwoord op VerzetIsZinloos)
          • Burgermans

            Die afspraak bestaat allen in het hoofd van Poetin. Je kunt soevereine staten nu eenmaal niet verbieden te streven naar lidmaatschap van de NAVO of EU.

            (in antwoord op al)
          • al

            Lees jij wel wat er al neergezet is? Je roept gewoon maar wat zonder je er in te verdiepen helaas!

            Wat jij zegt is feitelijk onjuist.
            1: mondeling is er duidelijk wel het eea toegezegd, dit is een bewezen feit! Ga meer eens wat onderzoek doen
            2: hoe kan jij oekraine als een soeverein land beschouwen op dit moment? Weet jij wie er onrechtmatig daar in de regering zitten? Denk je dat echte oekraieners aan de macht zijn?

            (in antwoord op Burgermans)
          • Burgermans

            1. Er bestaat geen document met die afspraken, dus gelden die afspraken niet.
            2. Je kunt soevereine staten niet verbieden aansluiting bij de EU of de NAVO te zoeken. De Oekraïners hebben het volste recht de Russische corruptie en maffiacratie af te wijzen.

            (in antwoord op al)
          • al

            Ahuh dus mondelinge afspraken tellen niet? Ik zou eens kijken naar onze wetten voor je domme uitspraken gaat doen

            Daarnaast blijf je dom en naief volhouden alsof oekraiene hier voor gekozen heeft? Als ik zware nationalisten de macht over laat nemen via geweld ,betaald door de cia, stromannen vanuit de usa/imf oekraiens staatsburger laat worden en TOEVALLIG OPEENS nu de ministeriele posities laat vervullen mag je mij uitleggen hoe dit als soeverein gezien kan worden? Stel voor dat de nazis het nu maar overnemen in nederland via geweld, mensen af gaan slachten zoals jij en dan het legitiem gaan noemen???

            Nogmaals, je bent dom aan het blaten zonder dat je enig inzicht in wat er werkelijk gebeurt in de echte wereld. Totaal blind en dom gemaakt door onze media die totaal niet onafhankelijk nieuws geeft.

            (in antwoord op Burgermans)
      • harrr

        Als iemand mijn achtertuin op de kop zet haal ik ook uit.

        (in antwoord op Calhoun84)
        • Calhoun84

          Als uw buurman naar de andere buurmijn kijkt heeft u weinig recht van spreken lijkt me.

          (in antwoord op harrr)
        • RP Geniet

          Vraag mij af of het gezegde uit de 70tiger jaren, liever een raket in de tuin dan en Rus in de keuken weer valide aan het worden is

          (in antwoord op harrr)
      • marianne martens

        Ik zie zeker een grote dreiging vanuit Rusland en Turkije een reden is dat deze 2 presidenten zich omringen met adviseurs die het nationalistisch gevoel flink aanjagen in eigen land en tegen Amerika en Europa.Het machtsspel wordt door Poetin optimaal gebruikt samen met Lavrov e.a. Als gewonen boerentrien vind ik de sancties een lachertje die veel schade toebrengen aan de gewone man/vrouw.
        Volgens Rob Schouten/ Trouw:Meningitis: is de openbare mening over van alles en nog wat zonder twijfel het diepst gezakte cultuurgoed van onze tijd. Meningen zijn als geslachtsdelen, iedereen heeft ze, maar moeten we ze ook steeds zien?
        Hij verwoordt het mooi, zie het ook zo, maar doe er toch aan mee, terwijl de werkelijke kennis over de landen en de interacties me grotendeels ontbreekt.

        (in antwoord op Calhoun84)
    • Burgermans

      Je kunt niet ontkennen dat Poetin met extreem veel geweld een onafhankelijk land is binnengevallen en zijn grondgebied heeft geannexeerd.

      (in antwoord op marianne martens)
      • marianne martens

        Klopt. je kunt ook niet ontkennen dat de EU e.a. geen donder doet voor de bevolking van de Oekraïne behalve wat blaten van die dikke VVD’er e.a., toch!!

        (in antwoord op Burgermans)
      • Danilo Ivkovic

        Burgermans:ha,ha,wat een onzin….Men vergeet dat de bewoners in dat gebied zelf om (militaire) steun vanuit Rusland hebben gevraagd.Kan men dan nog spreken van een annexatie? Oekraine– waar etnische Russen die Russisch spreken, die bij Rusland willen horen en Poetin om steun gevraagd hebben vechten tegen de Oekraïnse Nazi’s – is het lichtend voorbeeld van hoe de EU en de VS te werk gaan om voormalige bongenoten van Rusland d.m.v regime change uit de Rusische invloedssfeer los te trekken.In een uitgelekt transcript van een telefoongesprek tussen Victoria Nuland, de Assistent Secretary of State ten tijde van de regering Obama, en de US-ambassador voor de Oekraïne, Geoffrey Pyatt, wordt duidelijk dat de VS een duidelijke voorkeur heeft gehad voor bepaalde personen in de regering en zich hier dus stringent mee bemoeide. …De NAVO is werkelijk uit op oorlog met Rusland…

        (in antwoord op Burgermans)
        • Burgermans

          Het is toch echt Rusland dat een soeverein land is binnengevallen en haar grondgebied heeft geannexeerd, niet de NAVO. Hoe je het ook wendt of keert, Poetin is door zijn illegale oorlog in de Oekraïne een oorlogsmisdadiger en mensenrechtenschender geworden.

          (in antwoord op Danilo Ivkovic)
          • Danilo Ivkovic

            ha,ha,grappig….men vergeet dat de bewoners in dat gebied zelf om (militaire) steun vanuit Rusland hebben gevraagd.Kan men dan nog spreken van een annexatie?…ha,ha…

            (in antwoord op Burgermans)
          • Burgermans

            Ja natuurlijk, volgens alle volkenrechtelijke regels is dit een oorlogsmisdaad, Danilo. Poetin moet berecht worden in Internationaal Gerechtshof in Den Haag, net als Milosevic. Als je neutraal zou zijn zou je dat ook moeten vinden.

            (in antwoord op Danilo Ivkovic)
          • Danilo Ivkovic

            Burgermans:ha,ha,grappih…voor welke oorlogsmisdaad?En wist jij dat het Internationale Joegoslaviëtribunaal (ICTY) in Den Haag heeft in alle stilte voormalig Servisch president, wijlen Slobodan Milošević (‘Milosjevitsj’), vrijgesproken van oorlogsmisdaden Het onschuldig verklaren van een man die werd beschuldigd van de ergste misdaad, genocide, heeft de krantenkoppen niet gehaald….ha,ha…De ware motieven voor de jacht op Milosevic: het Servische volk beschuldigen en verdoezelen dat het de Amerikanen en de Duitsers zijn die de oorlogen in Joegoslavië hebben uitgelokt en aangevuurd en elk staatshoofd van de Derde Wereld, dat zich tegen de globalisering durft te verzetten, intimideren en de misdadige oorlog van de NAVO goedpraten nu de alibi’s en de medialeugens steeds minder geloofd worden….Duideljk?…

            (in antwoord op Burgermans)
          • Burgermans

            Het neerschieten van een burgervliegtuig is een oorlogsmisdaad. Poetin heeft veel meer oorlogsmisdaden op zijn geweten, wil je een lijstje hebben of kun je ze zelf bedenken?
            Vroeger of later zullen de Russen toch de verantwoordelijkheid voor de misdaden van hun regime moeten nemen, net zoals de Duitsers na de oorlogsmisdaden van de nazi’s. De wereld zal het niet vergeten, hoe lang ze ook blijven liegen, Danilo.

            (in antwoord op Danilo Ivkovic)
          • Danilo Ivkovic

            Lachwekkende onzin wat je verkondigt….Wat jij doet is stomweg de media volgen en niet verder kijken dan jou neus lang is!….De MH17 is een grote cover up.De Canadese OSVE voor ‘Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa’ geeft heel duidelijk aan vanaf minuut 6 in het filmpje dat zij duidelijk aanwijzingen hebben gevonden in de brokstukken dat het vliegtuig MH17 met mitrailleurvuur door een ander vliegtuig uit de lucht is gehaald…https://www.youtube.com/watch?v=fNMj-M-GDl0

            (in antwoord op Burgermans)
          • Burgermans

            FEIT: de MH17 is volgens alle onderzoeken met een Russische BUK-raket neergehaald door Russische huurlingen vanaf Russisch gecontroleerd gebied.

            (in antwoord op Danilo Ivkovic)
          • Danilo Ivkovic

            Echt waar?…onderzoeken van CIA….ha,ha…

            (in antwoord op Burgermans)
          • Burgermans

            Volgens mij weten jullie zelf ook wel dat Rusland achter de aanslag zat. De bewijzen daarvoor zijn zo sterk dat ontkennen zinloos is. Het is bovendien ook bewezen dat er in de Donbas Russische huurlingen actief waren met een BUK-lanceerinstallatie (wat an sich al een oorlogsmisdaad is).

            (in antwoord op Danilo Ivkovic)
          • Danilo Ivkovic

            ha,ha,grappig…

            (in antwoord op Burgermans)
          • Danilo Ivkovic

            Ha,ha,wat een onzin….Er is nooit sprake geweest van annexatie van de Krim. Er is een referendum geweest, waarin gestemd werd over de teruggave van een Russische provincie die in 1954 op autoritaire wijze was losgeweekt….Als Rusland in 2014 heel de Oekraïne had willen bezetten, nadat het Westen een coup in Kiev had gepleegd, was dit binnen een paar uur geregeld geweest…Na effectief een coup te hebben georkestreerd in Kiev, controleert Washington dit regime, naast de deur van Rusland, en dat vijandig tegenover hen is: het is een verrot regime met nazi’s, letterlijk. Parlementaire prominenten in Oekraïne zijn de politieke afstammelingen van de beruchte OOEN- en de OEPA-fascisten. Ze spreken openlijk lof over Hitler en roepen op tot vervolging en verdrijving van de Russisch sprekende minderheid.En die kunnen later voor de NAVO nog goed van pas komen…Duidelijk?…

            (in antwoord op Burgermans)
          • Burgermans

            Een illegaal referendum kan nooit een illegale annexatie vergoelijken. Je kunt de talloze misdaden van het Poetin-regime nooit meer goed praten, wat voor smoesjes je ook verzint. . De beschaafde landen van de wereld hebben juist vandaag allemaal besloten om Russische diplomaten uit te zetten.

            (in antwoord op Danilo Ivkovic)
          • Danilo Ivkovic

            FEIT:De Krim vroeger was een Russisch grondgebied geweest en NIET van Oekraïne!… De afscheiding van de Krim in werkelijkheid géén schending van het internationaal recht is. Er is in praktijk GEEN internationale rechtsregel die de inwoners van een deel van een staat verbiedt zich af te scheiden. Het volkenrecht is in wezen neutraal ten aanzien van separatisme: een bevolkingsgroep kan geen recht claimen op afscheiding, maar verboden is het ook niet! Rusland ooit één van de vijftien republieken binnen de Sovjet-Unie was. In het Unieverdrag van 1922 was bepaald dat de deelrepublieken de mogelijkheid hadden om uit te treden, indien ze daar behoefte aan hebben. Die behoefte kwam inderdaad eind jaren tachtig. De landen als Oekraïne en Rusland verklaarden zich stuk voor stuk onafhankelijk. De Sovjet-Unie stortte als een kaartenhuis ineen. Oekraïne ис ook opgebouwd uit verschillende federatiegebieden. De Krim was er één van. In de Oekraïense grondwet staat dat de federaties het recht hebben om zich – net als ten tijde van de Sovjet-Unie – af te scheiden van het moederland.Daar zijn wel een aantal eisen aan verbonden.Een referendum is daar vaak één van…De Krimcrisis is het gevolg van de westerse inmenging in het Oekraïense conflict! Dus de westerse inmenging is ook grensoverschrijdend….Het bezetten van Cuba door Amerika/de gebieden rondom de Guantanamo Bay gevangenis /,dit is een een illegale annexatie!En Kosovo ook,waar de grootste Amerikaanse basis in Europa is gevestigd…

            (in antwoord op Burgermans)
          • Burgermans

            FEIT: De Krim is volgens alle internationale wetten en afspraken Oekraïens grondgebied. België is vroeger ook Nederlands grondgebied geweest maar dat geeft Nederland niet het recht om gebieden van België zomaar wederrechtelijk te annexeren.

            (in antwoord op Danilo Ivkovic)
          • Danilo Ivkovic

            De Krim was een autonome republiek binnen Oekraine met een eigen regering.Deze regering heeft een referendum uitgeschreven onder de bevolking, omdat ze het niet eens waren met de illegale putch in februari, die opgezet en gefinacierd door Amerika en EU…De Krim is altijd Russisch geweest ,maar werd door een slordigheidje van Chroesjtsjov aan Oekraiene gegeven.Chroetsjev in een dronken bui in 1954 de Krim bij Oekraine voegde, om zo de steun vd Oekraine te krijgen om herkozen te worden als partijleider destijds, is een futiliteit die iedere rechtsgrond mist…..Eén ding is zeker: de afscheiding door de Krim is volgens het internationaal recht niet verboden.Er is in praktijk GEEN internationale rechtsregel, die de inwoners van een deel van een staat verbiedt zich af te scheiden.

            (in antwoord op Burgermans)
          • Burgermans

            Onzin, Danilo. Alle internationale rechtsregels verbieden het wederrechtelijk annexeren van het grondgebied van soevereine staten, dat weet je best. Rusland heeft het internationale recht aan zijn laars gelapt en gedraagt zich als de eerste de beste schurkenstaat. Geen enkele rechtstaat erkent deze oorlogsmisdaad.

            (in antwoord op Danilo Ivkovic)
          • Danilo Ivkovic

            Burgermans :Nog meer van die belachelijke reacties?…FEIT:Er is in praktijk GEEN internationale rechtsregel, die de inwoners van een deel van een staat verbiedt zich af te scheiden!!!En nog een FEIT:De Krim is altijd Russisch geweest ,NIET van Oekraiene !!!…Dus,Rusland kan niet eigen grondgebied annexeren!

            (in antwoord op Burgermans)
          • Burgermans

            In verdragen tussen regeringen zijn het recht op soevereiniteit en de verplichting dit recht te eerbiedigen vastgelegd. Het is ook een van de grondslagen van de Verenigde Naties: artikel 2 lid 4 van het Handvest van de Verenigde Naties gebiedt lidstaten zich te onthouden ‘van bedreiging met of het gebruik van geweld tegen de territoriale integriteit of de politieke onafhankelijkheid van een staat’. Ook hebben Rusland en Oekraïne onderling afspraken gemaakt die inbreuken op soevereiniteit moeten voorkomen. In het vriendschapsverdrag tussen Rusland en Oekraïne van 1997 werd verwezen naar het Handvest en het respecteren van territoriale integriteit.[1] Rusland is door deze verdragen gebonden zich aan deze afspraken te houden. Bovendien is het verbod op het bezetten van grondgebied van een andere staat bevestigd in internationale rechtspraak.

            (in antwoord op Danilo Ivkovic)
          • Danilo Ivkovic

            grappig…

            (in antwoord op Burgermans)
          • Burgermans

            Je kunt wel dom lachen maar deze oorlogsmisdaden van Rusland zijn zeer kwalijk, Danilo. Rusland gedraagt zich als een schurkenstaat, daarom wordt Rusland nu ook als een schurkenstaat behandeld.

            (in antwoord op Danilo Ivkovic)
          • Danilo Ivkovic

            Lachwekkende onzin wat je verkondigt….Ik ga op zoveel stupidity geen eens antwoord geven…

            (in antwoord op Burgermans)
          • Burgermans

            Je hebt gewoon geen antwoord op de waarheid, Danilo, en de waarheid is dat Rusland een schurkenstaat is en oorlogsmisdaden pleegt.

            (in antwoord op Danilo Ivkovic)
          • Danilo Ivkovic

            ha,ha,grappig…

            (in antwoord op Burgermans)
          • Burgermans

            Na de dopingspelen in Sotsji is Poetin overmoedig geworden en heeft hij misdaad na misdaad begaan . In een rechtstaat zou een politicus die zich aan zo veel oorlogsmisdaden schuldig heeft gemaakt vervolgd en berecht worden, daarom is Rusland een schurkenstaat.

            (in antwoord op Danilo Ivkovic)
          • Danilo Ivkovic

            Het westen is de beste in propaganda. Constant Rusland in kwaad daglicht zetten terwijl het westen de grootste moordenaar en plunderaar is op de wereld.

            (in antwoord op Burgermans)
          • Burgermans

            Niet het Westen maar Rusland heeft talloze oorlogsmisdaden gepleegd in de Oekraïne. Niet het Westen maar Rusland had een nationaal dopingprogramma in de sport. Niet het Westen maar Rusland probeerde overgelopen spionnen te vergiftigen in Groot-Brittannië. Je kunt blijven ontkennen wat je wil maar de feiten spreken voor zich, Danilo.

            (in antwoord op Danilo Ivkovic)
          • Danilo Ivkovic

            Rusland heeft talloze oorlogsmisdaden gepleegd in de Oekraïne?…ha,ha…Hou op met je onzin!

            (in antwoord op Burgermans)
          • Burgermans

            July 17, 2014

            Russian-backed terrorists shot down a Malaysian Airlines passenger plane. All passengers and crew on board were killed, a total of 298 people. The aircraft was shot down by a Russian Buk missile launcher.

            October 14, 2014

            A funeral procession came under fire by Russian-backed militants in the village of Sartana near Mariupol. Seven civilians were killed and 17 were injuried.

            November 5, 2014

            Russian-backed militants fired at school No.63 in Donetsk from of Makiivka. As a result, two teenagers were killed and three were injured.

            January 13, 2015

            A passenger bus was shelled by Russian-backed militants near Volnovakha. This resulted in the immediate deaths of 10 passengers, 4 men and 6 women, including a 14-year-old girl. 18 other people were injuried.

            January 21, 2015

            A trolley on Bosse Street in Donetsk was shelled by Russian-backed militants. Over a 24 hour period, 20 civilians were injured and 15 people were killed. The shelling was carried out by the so-called nomadic mortar mounted on a vehicle.

            January 24, 2015

            The whole Vostochnyi urban district in Mariupol was shelled by Russian-backed militants. More than 20 people were killed and 75 were injured.

            February 10, 2015

            An airfield in Kramatorsk was shelled by Russian-backed militants. Shells also hit a residential area. Seven civilians were killed and 21 wounded, including two children.

            February 13, 2015

            Russian-backed terrorists shelled Artemivsk with cluster munitions from a BM-37 Uragan launcher. A school boy and young woman were killed; her daughter and 4 more people were injured, so that three children of the age 6-8 are among injured.

            February 22, 2015

            Russian-backed terrorists planted a bomb in Kharkiv during a peaceful rally in commemoration of the Maidan anniversary. Four people were killed and nine were injured.

            March 6, 2015

            Samantha Power announced at a meeting of the UN Security Council that the bodies of 500 civilians killed by Russian terrorist forces have been found in the basements of apartment buildings in Debaltseve!

            (in antwoord op Danilo Ivkovic)
          • Burgermans

            FEIT: De Krim is niet altijd Russische geweest: pas in 1783 annexeerde Catharina II de Krim voor Rusland. In 1954 gaf Chroetsjov de Krim aan de Oekraïne.

            (in antwoord op Danilo Ivkovic)
          • Danilo Ivkovic

            Van wie was voor Catharina II?…Van niemand!

            (in antwoord op Burgermans)
          • Burgermans

            Wat een ongelofelijk domme opmerking. Krijgen jullie op school geen geschiedenisles?
            https://nl.wikipedia.org/wiki/Kanaat_van_de_Krim

            (in antwoord op Danilo Ivkovic)
          • Danilo Ivkovic

            Jij hebt echt wel een paardenbril op, hé!……In 1240 veroverden de Tataren (Mongolen en Turken) de Russische vorstendommen en regeerden er 250 jaar over.En Rusland had 250 jaar lang gevochten om de Turken/oorlog met het Osmaanse Rijk / te verdrijven van de noordzijde van de Zwarte Zee, van de Krim en uit Oekraïne .Maar,na 1441 vestigden de Tataren een eigen staat op de Krim. In de Krimoorlog(1853) collaboreerden de Krimtataren met de Fransen, Engelsen en Turken tegen Rusland. Uit angst voor repressie, emigreerden er 150.000 naar het Ottomaanse Rijk.Hun aandeel in de bevolking liep terug van 80 naar 35 %. Russen, Oekraïners, Bulgaren, Grieken en Joden namen hun plek in.Vanaf het einde van de 18de eeuw, de Krim komt onder controle van de Russische Tsarina Catherina de Grote.Voor de Tweede Wereldoorlog,leefden er ook zo’n 65.000 Joden op de Krim,die door de Duitse troepen werden gedood.En Jozef Stalin liet veel Tataren/collaborateurs van de nazi’s/ van de Krim naar Centraal-Azië afvoeren.De Krim-Tataren zijn afstammelingen van lokale Turkse volkeren,, zoals de Koemanen en Petsjenegen, die in de 13e eeuw verzameld werden rond de Mongoolse ‘Gouden Horde’ van de leider Batu en samen één staat vormden…En Turkije is nog steeds bezet, zoals de Krim, van deze Turkse Mongolen ….In 1954 gaf Chroesjtsjov met goedkeuring van het parlement de Krim aan Oekraïne, ondanks het feit dat de Russen er dominant waren…En de burgers van de Krim besloten zich aan te sluiten bij Rusland. Het parlement van de Krim, die gekozen was op basis van Oekraïense wetgeving kondigde een referendum aan. Het parlement koos met een overweldigende meerderheid ervoor om zich aan te sluiten bij Rusland…Duidelijk?…Verdiep je eens in de materie, voor je roeptoetert, sneuneus…

            (in antwoord op Burgermans)
          • Burgermans

            Niemand in de beschaafde wereld erkent de Russische annexatie van de Krim, Danilo. Je kunt niet zomaar een ander land annexeren en deze misdaad legitimeren met een referendum at gunpoint. De Krim behoort staatkundig gezien nog steeds bij de Oekraïne.

            (in antwoord op Danilo Ivkovic)
  2. Vladimir Poetin

    Ik denk dat de rollen eerder andersom zijn.

  3. RP Geniet

    IMO is de reden dat Rusland Oekraïne 100% wil inpikken via geweld erg duidelijk. De pijpleiding door dat land richting o.a. EU en de EU inspanningen om minder tot niet meer afhankelijk te zijn van KGB (aan t’) gas voelen zij nu al.

    Binnen de EU zijn div. landen volop bezig elders dan in Rusland gas in te kopen wat zich verder zal uitbreiden met maar 1 doel niet tot nooit meer door Rusland AAN 🙂 of VAN het gas geholpen te worden.

    Misschien wil Ploertin, zijn grote voorbeeld uit de 30/40tiger jaren van de 20tigste eeuw evenaren.

    Inlijven van Oekraïne is bijna op de stoep van Polen staan, als Navo lid mag Polen eisen dat de Navo Polen komt verdedigen, ontzetten whatever en daar zit meteen de crux.

    Bang voor EU en Navo zal Ploertin niet zijn gezien de resultaten van slappe hap EU/Navo en vooral NL tijdens de Balkanoorlog tegen de Joego_oorlogmisdadigers.

    Ideetje, laat Ploertin ook eens proeven van de heerlijke Engelse thee met polonium-210 waar zijn voormalige KGB-FSB maatje Litvinenko van heeft genoten, tot zijn haar begon uit te vallen.
    .

  4. dirk wesselink

    Slaap maar verder, eens, en 3 miljard doden verder zult gij de slaaf van de Ultra Rechtse jood Rothschilds zijn!!

  5. dirk wesselink

    De Amerikaanse
    president Barack Obama wil meer geld dan ooit reserveren voor het
    defensiebudget. Dat blijkt uit het begrotingsvoorstel voor het fiscale jaar
    2016 dat zijn administratie vandaag presenteerde. Obama wil maar liefst 561
    miljard dollar (495 miljard euro) vrijmaken voor de ‘nationale veiligheid’.

    Bovenop
    het voorgestelde bedrag komt nog eens 51 miljard dollar (45 miljard euro) voor
    de operaties van het Amerikaanse leger in Afghanistan en tegen Islamitische
    Staat (IS). De plannen zijn onderdeel van het begrotingsvoorstel van Obama van
    in totaal 4.000 miljard dollar (3.500 miljard euro). Ter vergelijking: de
    totale Nederlandse begroting kwam in 2014 uit op 267 miljard

  6. dirk wesselink

    We zijn het eens
    over de rechten op voorwaarde dat niemand vraagt waarom!! Oorlogen, abortus, de
    doodstraf, het klachtrecht, de rechten van minderheden, de vrijheid van
    drukpers, om maar een paar zaken te noemen die opvallend niet in de Universele
    Verklaring zijn opgenomen, ze waren allemaal uitvoerig aan de orde geweest maar
    uiteindelijk omwille van de consensus weggelaten om het Waarom!!. Dit is toch
    een Farce beste Mensen, de internationale orde waarin mensenrechten moeten
    worden gerealiseerd. Misbruikt van activiteiten en oorlogen op vreemde bodem
    gevoerd, en die strijdig zijn met het VN
    Handvest de Rechten van de Mens, moeten als zodanig worden bestraft!. The
    Virtue of Selfishnes?

    Anders gezegd:
    Heeft de Mens geen wel bestaansrecht op deze Aarde?

    80er

    • marianne martens

      u heeft gelijk, laten we met onze weerloze lichamen en geest tegenwicht
      creëren, heb wel hoop op andere generaties, wij kunnen het proberen.Een befaamd journalist/ schrijver schreef eens laat groepen burgers een eigen website beginnen met nieuws wat de kranten, websites niet haalt.

      (in antwoord op dirk wesselink)

Reacties niet toegestaan