Vlaamse piloot: ‘Niet goed in je vel als piloot? Dat is taboe’

Een Vlaamse piloot vertelt aan Het Laatste Nieuws hoe stressvol zijn beroep is en hoe moeilijk het is om daar iets over te zeggen. ‘Niet goed in je vel zitten is taboe. En psychologische tests? Je vult in wat je wil.’

Gert (fictieve naam) is een jonge piloot bij een lagekostenmaatschappij, net als Andreas Lubitz dus, de man die het toestel van Germanwings liet crashen. De jonge vlieger getuigt hoe hij na vele ­lange dagen in de lucht ­weken thuisbleef omdat hij totaal uitgeput was. Hij noemt het hét taboe in de sector: de aanhoudende stress en de grotere kans op depressie.

‘Het stoort mij dat dat aspect van het werk onderbelicht blijft. De maatschappijen doen alsof de werkomstandigheden irrelevant zijn, maar dat klopt niet. Als je ziet welk percentage van de gehele bevolking een depressie heeft, waarom doet men dan in de luchtvaart alsof het niet zou bestaan? Bij mensen die juist onder extreme stress staan? Niemand praat erover.’

Hij gaat verder: ‘De maatschappijen hebben dat ook liever zo, want mocht iedereen zich ziek melden, dan is dat dramatisch voor de cijfers. De winst is laag. De bedrijven willen met zo min mogelijk mensen zo veel mogelijk werk doen. Er zijn zo veel studies van vakbonden en enquêtes over het probleem – harde cijfers dat piloten ­vaker depressief of angstig zijn – maar ze trekken zich daar niets van aan. Bij vakbondsoverleg veegt men dat gewoon van tafel. En in sommige bedrijven is er zelfs geen vakbond toegelaten.’

Gert vraagt zich vaak af of de copiloot van Germanwings echt volledig geschift was. ‘Enerzijds is het een complete verrassing voor mij dat ­iemand tot zoiets in staat is. Maar anderzijds… Het verbaast me eigenlijk niet dat een piloot over die lijn gaat.’

 

Bron(nen):   Het Laatste Nieuws      

9 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Windows 8

    en dan hebben we het niet eens over de gevaarlijke gassen in de cockpit

  2. Robin

    Tja, sinds er piloten zijn die enorme schulden hebben gemaakt om de opleiding te doen en moeten vliegen (als ze al werk hebben) voor een onder modaal salaris zijn ze ook ten prooi gevallen aan zorgen.

    • Koper

      Wat dat lijken ze wel op taxichauffeurs die bij de taximaffia voor tonnen een vergunning moesten kopen.
      Inderdaad wel zuur voor ze dat er een enorme werkloosheid is onder piloten en dat hun salaris naar gewoon managementniveau is gedaald door de lagekosten-maatschappijen. 3.500-4000 euro netto is nog steeds meer dan 2x modaal hoor.

      (in antwoord op Robin)
  3. Koper

    Er zijn zat beroepen waar als je bekend maakt dat je psychisch in de knel zit, er vroeg of laat uitvliegt, sorry voor de uitdrukking.
    We gaan in de deze neo-liberale maatschappij steeds meer de menselijke grenzen opzoeken.

    • marianne martens

      Zijn het niet de grenzen van het onvermogen van de mens, groei, groei, geen controle, geen controle. Jonge piloten in behandeling gezien, een grote tragedie voor deze jongelingen, geen prachtige baan meer, tragedie voor ouders, vrienden en familie. Bij deze hoge intelligentie komen ze meestal op de befaamde pootjes terecht.

      (in antwoord op Koper)
      • Koper

        In behandeling zijn is sowieso een tragedie, ook vanwege het taboe wat er nog steeds opligt.
        Je hoeft echt niet hoogintelligent te zijn om het beroep van piloot te kunnen uitoefenen.

        (in antwoord op marianne martens)
  4. Zonspotter Peter

    Werkgevers hebben het nog steeds slechter dan werknemers

    • Jannie Ooms

      Behalve in de financiële sector dan, dacht ik…

      (in antwoord op Zonspotter Peter)
    • Vogelbeest

      Niet mee eens. Ik weet hoe het aanvoelt als productiemedewerker en als senior manager. De stress op “lager” niveau is meestal acuter. Klanten moeten direct geholpen worden, anders lopen ze weg. Iemand op uitvoerend niveau ziet dat gebeuren. Senior management ontdekt dat later in de cijfers en gaat er dan eens op zijn gemak over denken.

      (in antwoord op Zonspotter Peter)

Reacties niet toegestaan