IS zendt Engelstalige radioprogramma’s uit

Terreurgroep IS is begonnen met het uitzenden van Engelstalige radioprogramma’s. In de eerste uitzending was er een overzicht te horen van alle IS-activiteiten in Irak, Syrië en Libië. Ook werd er een debat gehouden over een IS-commandant die in een vluchtelingenkamp in het Syrische Damascus zou zijn gedood, over mortieraanvallen op milities in Libië en over een zelfmoordaanslag in de Iraakse stad Kirkuk.

De uitzendingen zijn te horen op de radiozender Al-Bayan, eigendom van IS, gevestigd in Mosul in Irak. IS promoot de programma’s, die ook in het Russisch en Arabisch worden uitgezonden, via Twitter. De IS-propaganda heeft vele kanalen: De talloze video’s die via YouTube worden verspreid, vele websites, het Engelstalige tijdschrift Dabiq en een eigen televisiezender.

Terrorismedeskundige Glenn Schoen op BNR-Nieuwsradio: “Het is voor hun het vierde internationale propagandakanaal naast het gebruik van internet, sociale media en een maandelijks tijdschrift. Het gebruik van een radiostation voor dit doeleinde is voor hun een teken van macht, een symbool van de overheid wat IS ook probeert uit te stralen.” Het radiostation is vorig jaar opgericht en zou vooral bedoeld zijn om mee te rekruteren.

Woensdagavond zouden de kanalen van de Franse televisiezender TV5 Monde door aanhangers van IS zijn gehackt. Op zenders verschenen teksten met ‘Je suis IS’, een verwijzing naar de aanslag op het tijdschrift Charlie Hebdo, en er waren banners te zien. Inmiddels zou het signaal hersteld zijn.

 

Bron(nen):   Express.be  BNR  Nederlands Dagblad