Kroongetuige België wil niet praten over Fyra

Topman van de Belgische spoorwegen NMBS weigert voor de parlementaire enquêtecommissie over de geflopte Fyra te verschijnen. Dat schrijft de Belgische krant De Standaard dinsdag. Leo Pardon vindt het ,,onzinnig om te praten op basis van herinneringen".

Pardon geldt als voormalig NMBS-directeur als een van de belangrijkste hoofdrolspelers in het onderzoek naar het debacle rondom de Fyra V250. Hij was immers verantwoordelijk voor de aanbesteding van de treinverbinding en de gunning aan de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda. Pardon ging ik 2007 met pensioen.

De snelle treinverbinding tussen Amsterdam en Brussel werd in 2013 van het spoor in Nederland en België gehaald, omdat de trein alleen maar problemen gaf. Komende weken spreekt de enquêtecommissie ruim tachtig mensen die betrokken zijn geweest bij de Fyra. Nederlanders die zijn opgeroepen moeten verplicht meewerken, maar buitenlanders hoeven dat niet.

3 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. kwikfit

    Dan krijgt die de Zwarte Piet.

  2. Burgermans

    Die is waarschijnlijk omgekocht.

  3. IwanovKapotjeplov

    Nooit begrepen waarom Nederland zo nodig dat dure treintraject naar Brussel moest hebben. De afstand Amsterdam – Brussel is daar gewoonweg te kort om echt winst te boeken. Het bestaande spoor opwaarderen en daar sneller op rijden met intercities had net zo goed gegaan en had heel veel geld gescheeld.

    Dat geld had dan in het opwaarderen van de rest van intercity verbinden gestoken kunnen worden. Dan had je de intercity naar Heerlen kunnen doortrekken naar Aachen en de intercity naar Maastricht kunnen doortrekken naar Liège. In zowel Aachen als Liège stoppen ICE en Thalys hogesnelheidstreinen. Sowieso is het belachelijk dat een treinreis van Maastricht naar Amsterdam meer dan 2 uur moet duren, dat moet toch in anderhalf uur kunnen.

Reacties niet toegestaan