Je mag gewoon blijven bellen en appen op de fiets

Bij 20% van de ongelukken met fietsers tussen de 12 en 24 speelt de mobiele telefoon een rol. Toch is minister Schultz van Haegen niet van plan het gebruik van mobieltjes op de fiets te verbieden. Een verbod is simpelweg niet te handhaven, schrijft Schultz aan de Tweede Kamer. In landen als Denemarken, Duitsland en in een aantal Zuid-Europese landen is appen op de fiets wel verboden maar volgens de Duitse politie, die fietsers maar enkele keren beboet, is het erg lastig om mensen op heterdaad te betrappen. Schultz meent mede daardoor dat gedragsbeïnvloeding beter zal werken. Er komt dan ook de campagne 'Aandacht in het verkeer' en lessen op scholen. Als bellende of appende fietsers een botsing met een auto veroorzaken door hun gedrag, worden zij niet automatisch aansprakelijk gesteld. Het is zelfs zo dat bij zo'n botsing de automobilist verplicht is de schade van de niet-automobilist te vergoeden. Schultz stelt dat door rood rijden of zonder licht fietsen net zo gevaarlijk is als smartphonegebruik en dat ook dat gedrag niet in het wetsartikel staat. Ongeveer een derde van de jongeren gebruikt een smartphone tijdens het fietsen. Het risico op een ongeluk bij het lezen van een appje is 25 keer zo hoog.

Bron(nen):   NRC       

5 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. RHK

    Ik begrijp dat het niets uithaalt om een verbod in te stellen als men dit niet kan handhaven. Maar in dit geval moet ze wel de rechtsongelijkheid wegnemen en de automobilist niet meer de dupe laten zijn van het aso-gedrag van de fietsers. Voorstel is dan ook om het wel strafbaar te stellen en tevens de fietser automatisch aansprakelijk te stellen als door hun gedrag er een ongeluk ontstaat. Handhaven gaat dan wel niet gebeuren maar als er dan schade is ontstaan dan kan men de dader tenminste wel aansprakelijk stellen.

    Overigens zou het technisch toch mogelijk moeten zijn om het touchscreen van telefoons uit te schakelen als men boven een bepaalde verplaatsings-snelheid komt ? Dat zou men verplicht kunnen laten meten en uitvoeren door providers/makers van smartphones.

  2. Peter Bakker

    Als een fiets een nummerbord had en de overheid dus zonder persoonlijk contact een bon zou kunnen versturen via het CJIB, dan was het verbod al lang doorgevoerd.

  3. Burgermans

    Verstandig besluit van de minister; het is niet de taak van de politie om het gedrag van burgers te veranderen maar om boeven te vangen.

  4. Twan

    Ik vind het prima, maar verklaar deze gasten, die zonder licht, door rood, aan de verkeerde kant fietsen dan ook vogelvrij als er iets mee gebeurd en verhaal dat dan niet op de automobilist.
    Maar owee als ik als nette hobby snorscooterrijder in het weekend iets te hard rijd….

  5. witje

    hoeveel doden moeten er vallen voor men beseft dat de mobiel op de fiets ook niet kan.
    zoals i wilnis sept 2011 waar een 15 jarig meisje al append of smsend een kruising overstak terwijl er een vrachtauto aankwam, helaas tragisch afgelopen.
    er zullen meer voorbeelden zijn van aanrijdingen met fietsers al spelend met mobiel.
    elke weggebruiker hoort een mobiel niet te gebruiken als ze met het verkeer bezig zijn, dit leid alleen maar af

Reacties niet toegestaan