Auto’s lang niet zo zuinig als fabrikanten beweren

Je nieuwe auto is lang niet zo zuinig als de fabrikant beweert. Vooral de verbruikscijfers van hybride auto's zijn veel minder rooskleurig dan voorgesteld, schrijft Metro. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat auto's op de weg 15 tot 20 procent minder zuinig rijden, dan uit de officiële meting naar voren komt. Bij hybride auto's is dat zelfs 30 tot 50 procent. Een van de auto's die als slechtste uit de test kwam, is de hybride Mitsubishi Outlander PHEV. Volgens de folder is het benzineverbruik 1,9 liter per 100 kilometer maar in de test van de Consumentenbond verbruikt de auto 4,2 liter op 100 km. Fabrikanten doen er alles aan om op een zo laag mogelijk verbruik uit te komen. Zo gebruiken ze een verouderde testmethode en speciale motorolie. Verder worden testauto's zo licht mogelijk gemaakt, worden de naden afgeplakt en de bandenspanning verhoogd. Alles wat weerstand biedt wordt verwijderd, zoals de dynamo en de buitenspiegels.

Bron(nen):   Metro      

20 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Bartje

    Dat is al zo oud als de auto zelf.
    Snelheid geeft weerstand die voor een auto boven de snelheid 90 km/u sterk toeneemt.
    Nu ken je verzinnen wat je wilt maar de natuur heeft zijn wetten en dat veranderd echt niet

    • Jannie Ooms

      Uw reactie begrijp ik niet. Wat u stelt is algemeen bekend, denk ik. Maar dat verklaart toch niet de leugenachtigheid van de autofabrikanten en, in hun kielzog, de autoverkopers? Dat is toch geen natuurwet?

      Ik ben er sterk voor dat het verbruik van nieuw uit te brengen auto’s voortaan gewoon getest wordt onder reële rijomstandigheden. Wat is daar op tegen, zo vraag ik me af, als elke fabrikant dat doet? Het werkelijk gemeten verbruik stijgt flink, natuurlijk, maar als alle fabrikanten daartoe verplicht worden, zullen de verbruikscijfers van de verschillende merken onder nauwelijks verschuiven.

      (in antwoord op Bartje)
      • IwanovKapotjeplov

        Het probleem is een beetje dat je een test moet ontwikkelen die recht doet aan het reëel gebruik van een auto, maar dat deze onder gelijke, gecontroleerde omstandigheden moeten plaatsvinden en reproduceerbaar moeten zijn. Een stukje buiten rijden zit er dan niet in. Dan heb je weer te maken met weersomstandigheden die telkens anders zijn etc.

        Nog problematischer wordt het met auto’s als plug-in hybrides. Hoe ga je dat goed meten? Daar komt menselijk gedrag om de hoek kijken. Heb je iemand die trouw zijn auto oplaadt en geen al te grote afstanden rijdt, die haalt hele mooie verbruikscijfers, terwijl een leaserijder met dezelfde auto met tankpas de auto nooit oplaadt en tig keer meer verbruikt.

        (in antwoord op Jannie Ooms)
        • Bartje

          Simpele oplossing doet 20 liter geijkt in de tank en leg een parkoers af stad en buitenwegen.
          Maar dan komt bv BMW 735 echt niet aan 1 op 14

          (in antwoord op IwanovKapotjeplov)
          • IwanovKapotjeplov

            Dat kan dus niet, want de test die jij voorstelt is niet altijd gelijk. Je hebt om te beginnen te maken met veranderende weersomstandigheden. Bovendien moet de test overal kunnen worden uitgevoerd, en dan krijg je verschillende parcours.

            (in antwoord op Bartje)
          • Bartje

            Vroeger had je Fred vd Flugt met een autoprogramma op tv die deed 1 liter in een glazen fles in beeld en ging rijden.
            Dan kwam de waarheid direct boven water.
            Deze test methode was voor de koper toen de waarheid.

            (in antwoord op IwanovKapotjeplov)
      • Apekool

        Het is echter geen leugenachtigheid, maar een beperking van onze wetgeving.
        Waar de wet een uiterste en niet-te-overschrijden grens van het toegestane is, iets waarop je dus een ruime marge zou moeten hanteren, zullen commerciele partijen diezelfde grens als norm hanteren.

        (in antwoord op Jannie Ooms)
      • Bartje

        Gebruik cijfers worden in een windtunnel ruimte op een rollerbank uitgevoerd.
        Daarnaast is toegestaan dat de naden van deuren ed. afgeplakt zijn en de spiegels verwijderd.
        Voor ieder gelijk maar dan klopt er werkelijk niets van de vermelde gebruik cijfers.
        Voor hybride auto`s geld dat er minimaal 5 km elektrisch gereden moet worden hé hé 5 km nou de grootste onzin.

        (in antwoord op Jannie Ooms)
    • Dead Silence

      Luchtweerstand is kwadratisch afhankelijk van de snelheid.

      (in antwoord op Bartje)
      • Bartje

        Klopt, en om 1 pk gedurende 1 uur te produceren heeft een motor benzine 187 gram en diesel 162 gram brandstof nodig.
        Zie hier het resultaat van toename energie verbruik bij toename van de snelheid.

        (in antwoord op Dead Silence)
  2. IwanovKapotjeplov

    Simpel: de testen meer realistisch maken.

  3. Dead Silence

    Dat krijg je als je geen duidelijke protocollen afspreekt. Dan vindt er vrijere interpretatie plaats en doet men er alles aan om de verkoopcijfers op te krikken via de geldende overheidsregels.

  4. Boven Jan

    En dat wasmiddel krijgt die hardnekkige olievlek er toch niet helemaal uit. Zo gaat dat in de commercie; verkooppraat op basis van testen in optimale situaties.

  5. Vogelbeest

    http://www.werkelijkverbruik.nl/

  6. Burgermans

    Is al heel lang bekend.

  7. harrr

    Nog iets opzienbarends:
    Uit onderzoek is gebleken dat gras… groen !!! is !!

  8. Koper

    En nou opzouten met hoeveel liter je 100km kunt rijden!! 1,9l is 1:53 en 4,2 is gewoon 1:24. Daar is overigens niet je elektriciteitsrekening bij opgeteld.

Reacties niet toegestaan