”We kunnen beter stoppen met het aanleggen van meer asfalt”

”De Nederlandse forens is verslaafd aan asfalt en staat daarom in de file. Hij weet dat hij vast komt te staan, maar toch stapt hij elke dag op hetzelfde tijdstip in de auto.” Dit stelt Frans Jan Douglas, projectmanager mobiliteit bij p2 in Metro. P2 helpt onder meer gemeenten, provincies en het Rijk bij het oplossen van mobiliteitsproblemen.

Volgens Douglas kan de overheid beter stoppen met het aanleggen van steeds meer asfalt. ”De overheid beloont de asfaltverslaafde forens met asfalt als een tabaksverslaafde met sigaretten. Meer asfalt leidt tot meer autogebruik.” Om het fileprobleem aan te pakken, is een omslag in denken nodig. ”Net als de keuze voor het opsteken van een sigaret is het een individuele keuze om in de auto te stappen.”

”De forens heeft genoeg alternatieven voor de file,” vervolgt hij. ”Via actuele reisinformatie kunnen files worden ontweken, (e-)fietsen en openbaar vervoer zijn een alternatief en steeds meer mensen zouden thuis kunnen werken. Ook zijn aangepaste werktijden een optie, zodat werknemers buiten de spits kunnen reizen. Om te voorkomen dat delen van Nederland over een aantal jaren nauwelijks nog bereikbaar zijn door nog meer autogebruik, moeten reizigers hun gedrag aanpassen.”

 

18 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Blargh

    “ij weet dat hij vast komt te staan, maar toch stapt hij elke dag op hetzelfde tijdstip in de auto” Geen speld tussen te krijgen Frans

  2. Pragmaticus

    Deels is er wel wat voor te zeggen, maar met het OV is voor veel trajecten echt geen optie. Het verhaal komt vast weer van zo’n milieuradicaal die zelf niet eens een auto heeft (en er dus NIETS van begrijpt).

    Als je het spel niet speelt, moet je je ook niet met de spelregels bemoeien.

  3. johandevri

    Nee!! Wat er komen moet is MEER maar vooral goedkoper OPENBAAR vervoer!!!!!Wie nu in een dorp woont of kleine stad heeft vaak geen alternatief. Ook voor mensen die in ploegendiensten werken houd het vaak snel op, en is er maar 1 optie en dat is de auto. Dit omdat meestal gangbaar openbaar vervoer TE laat begint ´s morgens of TE vroeg in de avond niet meer rijdt.

  4. Jan Bos

    Echt niet! Om half negen vertrekt de laatste bus vanaf huis (om half zeven pas de eerste), om vier uur ‘s middags rijdt ie weer en om 18:13h vertrekt de laatste bus naar huis vanaf CS! Hoezo een redelijk alternatief? Nog niet bijna…

  5. Jaap Aap

    Thuis werken is slechts en optie als de werkgever daarin mee gaat.
    Fiets is pas een alternatief als dit sneller is dus alleen bij korte afstanden.
    OV is lang niet altijd een optie voor hen die buiten de grote steden wonen.

    M.a.w. niet elke werknemer heeft echt de keuzes die Frans Jan aandraagt zonder hulp en sturing door de overheid.

  6. RHK

    Puur theoretisch gezwets. Ik werk nu voornamelijk vanuit huis want de werkgever presteert het keer op keer om kantoren in het land te sluiten en heeft te weinig werkplekken in het enige resterende kantoor. Hij dwingt kantoorpersoneel zo om steeds verder te reizen want die van mij eist nu dat we weer vaker op kantoor komen tussen 9-17 uur. Daarnaast zijn er te weinig flexplekken en zijn de openingstijden van het kantoor juist ingekort waardoor degenen die naar kantoor moeten feitelijk gedwongen zijn in de spits te gaan staan met de stress in het achterhoofd dat je bij aankomst geen werkplek meer kunt vinden.
    Openbaar vervoer en fietsen is geen optie (deur tot deur OV bestaat niet en met allerlei overstappen ben ik per dag dan 6 uur onderweg van deur tot deur voor een relatief korte afstand binnen de randstad).
    Destijds ben ik verhuisd om op fietsafstand van het werk te gaan wonen maar binnen een jaar werd het kantoor verplaatst richting Schiphol, daarna wederom verder naar Amstelveen en toen Amsterdam. Ik kan me niet veroorloven om het werk te blijven volgen tot in Amsterdam : ik wil niet in de stad wonen, kan het ook niet betalen trouwens. De tendens is dat iedere CEO het hoofdkantoor verplaatst naar zijn woonplaats, da’s toch gemiddeld iedere 3-5 jaar verhuizen voor het klootjesvolk !

    Het probleem ligt niet bij de forens, het probleem ligt bij de werkgevers en overheden : zorg dat kantoren niet langer verplaatst worden naar een paar grote steden maar dwing de werkgevers om te blijven zitten waar ze zitten of zorg dat flexwerken afgedwongen kan worden door werknemers.

    • Blargh

      ander werk zoeken ?

      (in antwoord op RHK)
    • DennisK

      Ben ik even blij dat ik dit overgereguleerde overbevolkte patjepeër-land ben ontvlucht. Al sinds 2006 weg, nooit spijt van gehad. Aanpassen aan het keurslijf dat Nederland je oplegt, nooit meer!

      (in antwoord op RHK)
  7. Ayna

    Wat een drogvergelijking.

    Het is niet verbazingwekkend dat zo’n idioot nog door overheden beluisterd wordt, want die hebben minstens even idiote denkbeelden waarmee ze langzaam een van de rijkste landen ter wereld vernielen.

    • Dead Silence

      Zo’n hersenloos gewauwel kan alleen van een links leeghoofd komen, aanhanger van de grootste ziekte in onze maatschappij.

      (in antwoord op Ayna)
  8. Vogelbeest

    Die man is totaal wereldvreemd. Reistijd met het OV is buiten de stad meer als het dubbele van de auto.
    Verder zie ik de hele dag lege bussen langsrijden. Is dat ergens goed voor?

  9. Pietje_Precies

    Mooi, dan breng ik mn kids om half 6 s morgens naar school, dan ben ik er om 6 uur.

  10. Dead Silence

    Ik zit nog liever 2 uur vast in de file in mijn auto dan dat ik ook nog maar een poot in het OV zet. Veel te duur, treinen stinken naar zeik en zijn smerig, ook eerste klas, nooit op tijd, bus te omslachtig. Met moet eens een voorbeeld nemen aan Japan of Korea.

  11. Bartje

    Dit verhaal is al zo oud als dat er asfalt word neergelegd om files op te lossen.
    In de jaren 70 werd het al verteld en geschreven hoe het anders moest.
    En als het enig succes had greep de staat der Nederlanden snel in om middels belasting er voor te zorgen dat de files wel bleven.

  12. Robert

    Zolang project bijdragers en beleidsmakers niet starten met wonen en werken eerst in balans te brengen is alle energie die zij nu besteden erg beperkt. Bijvoorbeeld in een stad in de polder giga veel huizen bouwen, zijn daar banen? Hoe bereik je dit.

    Kijk, ieder mag een mening hebben. Waar draag jij effectief aan bij in deze samenleving. Roep je iets, start je goed de discussie of denk je na voor je iets zegt? Jouw klant neemt contact met je op, jij hebt niet de gegevens bij de hand omdat je onderweg bent tijdens service uren, dat is niet professioneel.

  13. DoubleUC

    Een typisch voorbeeld van de Nederlandse praatcultuur: niets te zeggen en toch praten (…)

  14. Roel

    Er staan een paar zaken in de tekst die niet stroken met de werkelijkheid. De projectmanager is niet echt op de hoogte. De NS heeft een tekort aan treinstellen en moet binnenkort alle hondekoppen wegdoen. Er zijn veel regio’s waar er in de spits te korte treinen zijn, er blijven mensen achter op de perrons. Verder zijn er veel werkgevers die niet staan te springen bij het idee dat er werknemers thuis werken. Ad-hoc besprekingen kunnen niet, er is geen controle noem maar op.
    Zelf heb ik een tijdje (gedwongen) met de trein gereisd. In de spits was de kortste trein ingezet. Reden: NS heeft hem in de randstad nodig… De provincie heeft nog steeds achtergestelde positie. Dan maar weer in de auto. En de werkgever? Nou die wil er niets over horen, misschien ouderwets maar ik kan hem wel begrijpen.

  15. harrr

    Afgelopen jaren 3 x in de trein gezeten (op en neer naar schiphol). 2 x daarvan faalden.
    De 2e zelfs zo erg dat we ondanks de schappelijke vertrektijd tijd van 18:00 uur 40 km van huis moesten worden opgehaald door friends zo rond middernacht omdat we daar simpelweg strandden.
    Nee, ik ben daar klaar mee, ik pak de auto wel.
    OV werkt prima als metro in de steden, daarbuiten blijft het behelpen.

Reacties niet toegestaan