Het kan tegenwoordig: à la carte eten bij McDonald’s

McDonald’s probeert van alles om de dalende verkoopcijfers te verbeteren. Nieuwste idee: een echt restaurant inclusief bediening aan tafel, een menukaart en een heleboel groen voer.

Manu Steijaert, baas van McDonald’s Nederland, legt in het AD uit wat de bedoeling is. “McDonald’s slaat steeds meer de richting van fast casual in: lokale beleving en kwaliteit zijn belangrijker geworden.” Daar hoort tafelbediening bij. “Als je met het gezin op zondagavond langskomt, is het hier altijd druk. Je moet eerst zoeken of er nog een tafeltje vrij is. Dan gaat er één naar de counter, die maar moet hopen dat hij de bestelling voor het hele gezin goed heeft onthouden. Tafelbediening zorgt voor meer ontspanning. Wij willen dat een bezoek aan McDonald’s een ontspannen moment is. Little happiness noemen we dat.”

Ook krijgen salades een prominente rol. “Salades zitten al 25 jaar in ons assortiment. Die gaan we nu net zo serieus nemen als onze hamburgers. Door ze zichtbaar voor de gast klaar te maken bieden we iets heel anders dan de salades in de supermarkt. In Frankrijk, waar de Saladbar al bestaat, is de verkoop vervijfvoudigd.”

Steijaert ergert zich aan kritiek over de kwaliteit van het eten van McDonald’s. “Ons totaalaanbod past in een evenwichtig dieet. Niemand hoeft drie keer per dag bij McDonald’s te eten, hè. Voeding is heel emotioneel. Dat is alleen maar goed. Maar neem het paardenvleesschandaal, daar worden wij direct op aangesproken. Terwijl we al jaren uitleggen dat onze hamburgers van 100 procent rundvlees worden gemaakt.”

Bron(nen):   AD