Facebook profielfoto beïnvloedt baankansen

Uit onderzoek van de Universiteit van Gent blijkt dat werkgevers potentiële werknemers wel degelijk screenen via Facebook en dat de profielfoto op Facebook de kansen op een baan net zo erg beïnvloedt als een foto die toegevoegd wordt aan het curriculum vitae.

Stijn Baert, hoogleraar Sociale Economie aan de Universiteit van Gent, liet vijf masterstudenten tussen november 2013 en mei 2014 ruim 2.100 fictieve motivatiebrieven en cv’s versturen op verschillende vacatures in Vlaanderen. De details en lay-out van de brieven verschilde, maar de kenmerken die de productiviteit beïnvloeden waren hetzelfde. Het enige verschil tussen de brieven was de naam van de sollicitant en de profielfoto. De foto’s waren uitgekozen op basis van een eerder uitgevoerd onderzoek naar het belang van de aantrekkelijkheid en persoonlijkheid van sollicitanten.

In een eerste experiment stond er geen profielfoto in de motivatiebrief of het cv, maar wel op hun Facebookprofiel. Op deze wijze wilden de wetenschappers onderzoeken wat de invloed van verschillende Facebookprofielen is. Hieruit bleek dat de sollicitant met de meest gunstige profielfoto op Facebook 21 procent meer kans had op een positieve reactie dan de sollicitant met de minst gunstige profielfoto. Het verschil in de kans op een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek bedraagt zelfs bijna 40 procent. Aangezien de profielfoto op Facebook het enige essentiële verschil was tussen de brieven, is duidelijk dat een groot deel van de werkgevers gebruik maakt van Facebook om potentiële werknemers te screenen.

In een tweede experiment werden de profielfoto’s van Facebook ook toegevoegd aan het cv van de fictieve sollicitanten. Hierbij bleef de impact van de foto’s ongeveer even groot op de kansen op een positieve reactie of uitnodiging voor een sollicitatiegesprek.

Bron(nen):   VTM Nieuws      

7 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Vogelbeest

    De oplossing is redelijk simpel: Maak een paar spelfouten in je naam op facebook, zet er een paar extra letters voor of achter, deel je naam in stukjes en verwissel een paar lettergrepen. Werkgevers kunnen op linkedin kijken. Facebook is privé.

    • Calhoun84

      De oplossing is simpel, maar of Facebook privé is wanneer je zelf alles openbaar zet is een andere discussie. Je wordt 9 van de 10 keer door de zoekmachine gehaald. Helaas zijn veel mensen zich daar niet van bewust.

      En hoewel ik het met je eens ben dat Facebook privé is, maak ik mij er zelf ook schuldig aan. Aan de andere kant, Facebook e.a. kunnen ook een enorme boost aan je cv geven.

      (in antwoord op Vogelbeest)
      • Vogelbeest

        Artikel gaat over de profielfoto. Zelfs als je alles op “privé” (of “alleen vrienden”) instelt blijft de profielfoto in mijn ervaring toch nog altijd zichtbaar. Of heb ik wellicht een instellinkje gemist?

        (in antwoord op Calhoun84)
        • Calhoun84

          Nee, dat klopt . Je kunt wel alle dusdanig instellen dat je niet direct door de zoekmachine gevonden wordt. Geen idee mee hoe ik dat voor elkaar heb gekregen, maar uit veiligheidsoverwegingen heb ik dat toen gedaan. Mensen kunnen uiteindelijk je profielfoto nog steeds vinden, maar dan omslachtig.

          Ik haal kandidaten vaak wel even door Google maar ik ga niet het hele net uitpluizen. Het is voor mij overigens vrijwel nooit een reden om iemand niet uit te nodigen voor een gesprek. Wanneer er opvallende zaken zijn dan geef ik dat wel aan in het gesprek. Mensen afwijzen op grond van iets dat je op internet hebt gevonden is overigens ook niet toegestaan.

          (in antwoord op Vogelbeest)
      • Blargh

        FB privé? Hoezo dan ?
        Heb je een contract waarin dat gestipuleerd wordt of geef je een US bedrijf zomaar een hoop persoonlijke data? (de vraag stellen is ze beantwoorden )
        http://www.ethannonsequitur.com/facebook-you-customer-product-pigs.html/facebook-and-you-pigs

        (in antwoord op Calhoun84)
        • Calhoun84

          Daar heb ik geen problemen mee, maar daar doelde ik ook niet op. Het ging niet over de verhoudingen tussen klant Facebook maar tussen kandidaat potentiële werkgever.

          (in antwoord op Blargh)

Reacties niet toegestaan