“Je houdt jezelf voor de gek als je denkt dat je Twitter- en Facebookberichten nuttig zijn voor je carrière”

Iedere dag een ‘like’ hier en een ‘tweetje’ daar, af en toe een ferme mening of intrigerende vraag, veel millennials denken dat het nodig is voor hun carrière om dagelijks online actief te zijn in een groot sociaal netwerk. Zo verwerf je immers bekendheid en zet je jezelf neer als merk. Informatica-professor en schrijver Cal Newport legt in The New York Times uit waarom dat niet waar is.

Niet uniek
“In een kapitalistische economie worden unieke en waardevolle vaardigheden door de markt beloond,” zo betoogt Newport. “Gebruik van sociale media is niet uniek, en zeker niet waardevol. Elke zestienjarige met een smartphone kan een mooie hashtag bedenken, of een artikel reposten dat vervolgens viral gaat.”

Arbeid
Hij pleit voor ouderwetse arbeid. “Professionele successen behalen is moeilijk, maar niet ingewikkeld. Het enige wat je nodig hebt om te presteren is het beheersen van een ambacht, en het vermogen dat ambacht in te zetten voor dingen die mensen belangrijk vinden. Deze filosofie wordt misschien nog wel het mooist samengevat in een advies dat komiek Steve Martin aspirant-acteurs altijd gaf: Wees zo verschrikkelijk goed, dat niemand je kan negeren.”

Concentratie
Newport krijgt vaak als tegenargument te horen dat intensief gebruik van sociale media toch weinig kwaad kan, maar dat betwist hij. “Bedenk je eens hoe waardevol het vermogen is je te kunnen concentreren op je werk, zonder telkens afgeleid te worden. Dat wordt steeds belangrijker in een complexer wordende economie, maar sociale media zetten dat vermogen ook steeds verder onder druk.”

Hij besluit: “Sociale netwerken zijn ontzettend leuk, maar je houdt jezelf voor de gek als je denkt dat jouw Twitter-berichten en Facebook-likes nuttig zijn voor je carrière. Wil je echt een stempel op de wereld drukken? Leg je smartphone dan weg, stroop je mouwen op, en ga aan het werk.”

 

Bron(nen):   nrc.next