Met de app wil Albert Heijn tegemoetkomen aan de toegenomen vraag van klanten naar transparantie over producten. Het dagblad probeerde de app uit en kwam terecht op een sinaasappelplantage in Brazilië waar arbeiders in een voormalig kippenhok moesten slapen.
De plantage is van multinational Louis Dreyfus Company, waar Albert Heijn de sinaasappelen bij inkoopt. Het bedrijf heeft vorige week een schadevergoeding opgelegd gekregen van 143.000 euro aan 34 voormalige werknemers van de plantage. De arbeiders verbleven in onveilige en onhygiënische bouwsels zonder bedden of water en kregen minder geld dan beloofd.
Keurmerk
In de app zelf wordt over de slechte werkomstandigheden niets gemeld. Die toont alleen een foto van de boerderij. Ook staat vermeld dat alle plantages het keurmerk Rainforest Alliance hebben.
Albert Heijn zegt volgens Trouw bewust te hebben gekozen voor sap met een keurmerk, om de productieketen van sinaasappelsap zo te verbeteren. Ook stelt de supermarktketen dat de plukkers meer verdienen dan het Braziliaanse minimumloon. Louis Dreyfus laat de krant weten de uitspraak officieel nog niet te hebben ontvangen en aan alle wetgeving te voldoen.