Twee belangrijke veiligheidsfuncties ontbraken in gecrashte Boeings

In de Boeings, die onlangs neerstortten in Indonesië en Ethiopië, ontbraken twee belangrijke veiligheidsfuncties, die de vliegtuigfabrikant aanbiedt tegen een meerprijs.

In oktober vorig jaar stortte een Boeing 737 MAX 8 neer van Lion Air in Indonesië. Enkele weken geleden crashte eenzelfde type vliegtuig van Ethiopian Airlines. Hoewel de oorzaak nog onduidelijk is, zijn er opvallende gelijkenissen.

Zo ontbraken in beide toestellen twee veiligheidsopties die in het Engels de ‘angle of attack-indicator’ en het ‘angle of attack disagree-light’ worden genoemd. Beiden zijn niet ingebouwd als standaardfuncties, schrijft The New York Times, maar kunnen tegen een meerprijs worden geïnstalleerd. Boeing zou in elk geval het waarschuwingslicht voortaan wel standaard toevoegen.

Onderzoekers bekijken nu of foutieve data van sensoren van het Lion Air-toestel ertoe hebben geleid dat het nieuwe softwaresysteem, dat bekend is onder de naam MCAS, niet goed functioneerde. MCAS meet gegevens van twee angle of attack-sensoren die detecteren in hoeverre de neus van het vliegtuig omhoog of omlaag wijst.

Als de software vaststelt dat de neus in een gevaarlijke hoek omhoog gaat, volgt automatisch een beweging naar beneden. Een van de optionele extra’s, de angle of attack-indicator, toont de data van de twee sensoren op een scherm en het waarschuwingslicht is een alert dat wordt geactiveerd als er iets mis is.

“Deze veiligheidsopties zijn cruciaal en kosten bijna niets om te installeren,” zegt vliegexpert Bjorn Fehrm in de krant. “Boeing vraagt er geld voor, omdat het dat kan doen. Maar ze zijn van vitaal belang voor de veiligheid.”

 

Bron(nen):   The Guardian