Horrorcampagne ProRail leidt tot woedende reacties op social media

ProRail wil in een nieuwe campagne jongeren op een wel heel lugubere manier waarschuwen voor de gevaren op het spoor. Conducteurs en machinisten van de NS die de campagne zagen waren geschokt.

In de campagne is kapotte kleding te zien. Het gaat om nagemaakte kledingstukken die jongeren droegen toen ze slachtoffer werden van een treinongeluk. “De impactvolle campagne is gericht op jongeren en is bedoeld om hen nog bewuster te maken van de gevaren op en rond het spoor. Helaas is het hard nodig, want het totaal aantal dodelijke ongevallen op en rond het spoor stijgt vanaf het jaar 2016”, schrijft ProRail.

Operationeel directeur van de NS Marjan Rintel heeft kritiek geuit. De beelden herinneren conducteurs en machinisten aan de gruwelijke ongelukken die ze hebben meegemaakt en die vaak traumatisch voor hen waren. “Ik heb aan de directie van ProRail onze verbazing, ongenoegen en afschuw geuit,” aldus Rintel.

De campagne heet ‘Victim Fashion, created by accident’. Op de website kunnen mensen een kapot kledingstuk aanklikken. Dan kunnen ze lezen over wie de kleding droeg en wat er met hem of haar is gebeurd. Sommigen kropen onder een spoorboom door, anderen liepen over het spoor.

NS en ProRail zijn in gesprek over de mogelijke aanpassing van de campagne.

Op social media wordt geschokt gereageerd.