IJslanders hebben helemaal genoeg van Instagram-toeristen

Met meer dan 10 miljoen foto’s op Instagram is IJsland een van de populairste bestemmingen ter wereld om het perfecte plaatje te schieten. De IJslanders hebben echter schoon genoeg van alle jongeren die de regels aan hun laars lappen ter meerdere eer en glorie van hun Insta-account.

Eerder deze maand kreeg een toerist een golf van kritiek over zich heen toen hij met zijn huurauto vast kwam te zitten in een onbegaanbaar stuk land, waar hij helemaal niet mocht komen. De politie moest hem komen redden en schreef er over op Facebook. De IJslanders uitten massaal hun verontwaardiging over het incident. Off-road rijden is streng verboden in het land, omdat het de natuur en de dieren zou kunnen schaden.

Er zijn zelfs meerdere social media-pagina’s gewijd aan asociaal gedrag van Instagrammers. Daarop zijn plaatjes te zien van toeristen die dronken achter het stuur stappen, mensen die op gletsjers gaan zitten, over het mos lopen, met drones over paarden vliegen en op plaatsen komen waar ze niet mogen komen.

Michalina Okreglicka vertelt aan de BBC dat veel influencers naar IJsland komen ‘zonder enige kennis van wat wel en niet mag in dit land’. “Ik heb het gevoel dat alles nu om Instagram draait en om het perfecte shot. Ik heb nergens zoveel stom en onverantwoord gedrag gezien als in IJsland.”

Toeristenorganisatie Visit Iceland is zelfs een campagne begonnen om toeristen op te voeden. In video’s en op de website wordt onder meer geadviseerd om op de hoofdwegen te blijven en niet op het mos te gaan staan. Dat is namelijk erg kwetsbaar. Ook is er op het vliegveld een document dat toeristen kunnen ondertekenen waarin ze beloven dat ze plaatsen netjes achterlaten en dat ze niet urineren in het openbaar.

“Wangedrag van één beroemd persoon kan een dramatische invloed hebben op een heel gebied als de massa volgt,” zegt milieuminister Gudmundur Ingi Gudbrandsson tegen persbureau AP. Fotograaf Ben Simon Rehn is het met hem eens. “Sommige Instagrammers worden gesponsord door bedrijven en houden zich dan niet aan de regels om net die ene onderscheidende foto te kunnen maken. Dus ik vraag mezelf altijd af: houden ze echt van de planeet en de natuur of gaat het alleen om de likes en om henzelf?”

Bron(nen):   BBC