In de Duitse stad Ulm (Baden-Württemberg, 200.000 inwoners) bestaat een nieuwe manier om leenauto’s te gebruiken. Daimler heeft er tweehonderd blauw-witte Smarts geparkeerd die voor het grijpen staan. Wie zich bij een bureau in de stad aanmeldt, krijgt een pas en kan gaan rijden. ”car2go” voorziet erin dat iemand een Smart kan nemen voor vervoer in de stad en elders weer kan achterlaten. Gebruikers hoeven geen borg te betalen. De huurprijs is afhankelijk van de tijdsduur, niet van de afgelegde afstand. Wie op de plaats van bestemming is, laat de auto daar achter. Waar hij blijft staan tot een volgende klant zich meldt. Betalen gebeurt per internet of met de telefoon. Wie in Ulm een Smart ziet staan, kan met de verkregen kaart ‘lezen’ of de auto vrij is. Zo ja, dan drukt hij in de auto z’n pinnummer in en kan hij wegrijden. Wie tankt, hoeft niet af te rekenen. Daimler heeft deze middelgrote stad uitgekozen om te experimenteren. Als het plan slaagt, volgen er meer steden waar de firma zich zo op de verhuur van auto’s wil werpen. De eerste ervaringen zijn hoopvol. Gebruikers zijn vooral inwoners van de stad Ulm zelf. Hun motief: met je eigen auto heb je geen zin meer om de stad in te gaan: opstoppingen, parkeerkosten, parkeerproblemen, altijd is er wat. Het idee dat je deze auto’s overal kunt achterlaten, spreekt bijzonder tot de verbeelding. Mocht het experiment in Um slagen, dan wil Daimler de stad Austin in Texas als tweede proeftuin gebruiken. Smarts genoeg – want zo bijzonder goed verkocht dit kleine autootje toch al niet.
Bron(nen): Frankfurter Allgemeine Zeitung