Loonkloof in de beeldende kunst: vrouwen verdienen fors minder dan mannen (en het is sowieso al geen vetpot)

Samenleving
vrijdag, 29 maart 2024 om 14:10
bijgewerkt om vrijdag, 29 maart 2024 om 17:01
anp 493454250
Vrouwen die hun geld verdienen met het maken van beeldende kunst beuren gemiddeld liefst twintig procent minder dan hun mannelijke collega's. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van de Boekmanstichting, in opdracht van het Niemeijer Fonds.
Het ontbrak volgens de onderzoekers Maxime van Haeren en Hannah Sweering nog aan ‘breed en representatief kwalitatief en kwantitatief onderzoek’ naar de loonkloof en de achtergestelde positie van vrouwen in de beeldende kunst, schrijft de Volkskrant. Het was dus de hoogste tijd voor een studie naar de arbeidspositie, representatie en het carrièreverloop van Nederlandse vrouwelijke kunstenaars.
Geen vetpot
Vrouwen in de kunst hadden tussen 2017 en 2021 gemiddeld een bruto jaarinkomen van 16.900 euro, tegenover 20.200 voor hun mannelijke tegenhangers. Hierbij zijn ook de bijverdiensten naast het kunstenaarschap meegerekend. Ter vergelijking: het wettelijk minimumloon bij fulltime werk is 24.800 euro – geen vetpot dus voor beeldend kunstenaars.
Subsidieaanvragen
Een van de oorzaken van de loonkloof heeft te maken met subsidieaanvragen. Vrouwen vragen gemiddeld kleinere subsidies aan. Wanneer we de creatieve sector als geheel nemen, dan verdient iemand gemiddeld 35.100 euro bruto per jaar, blijkt uit cijfers van het CBS. “Gemiddeld verdienen mannen in de creatieve sector 33 procent meer dan vrouwen”, zegt van Haeren. “Het inkomensverschil tussen vrouwen en mannen in de beeldende kunst is dus zeker groot, maar wel kleiner dan in de rest van de creatieve sector.”
Grensoverschrijdend gedrag en seksisme
De onderzoekers stellen dat grensoverschrijdend gedrag en seksisme voor vrouwen in de kunstwereld een probleem vormen. Van Haeren: “In een van de focusgroepen die we spraken werd gesuggereerd dat op kunstopleidingen aan vrouwen moet worden geleerd hoe ze zich beter kunnen handhaven binnen het masculiene systeem.” Uit de studie kwam bovendien naar voren dat de beeldende kunstwereld ‘kind- en familie-onvriendelijk is’.