Vandaag brengt The New York Times een verhaal over oudere werknemers die voor zichzelf zijn begonnen. Soms voor hun plezier, vaker omdat ze wel moeten. Neem Cinde Dolphin uit Sacramento, de vrouw op bijgaande foto. Ze werkte als marketeer bij Coors en daar kwam een eind aan nadat er 100den mensen bij de grote bierbrouwer uit vlogen. Ze was 55 en ging eerst eens flink op reis, naar de stranden van Nieuw-Zeeland, raften in Colorado en naar Broadway shows in New York.
Maar werken bleek een te verleidelijke optie om te negeren en daarom stortte ze zich op de marketing en pr van Californische wijnmakers. Die helpt ze nu om hun producten met behup van Facebook en Twitter aan de man te brengen.
Inmiddels zijn 5 miljoen Amerikanen zo voor zichzelf begonnen. Dikwijls omdat ze hun baan kwijtraakten, vaak ook omdat ze hun kennis en expertise zelf aan de man wilden brengen. Het zal u niet verbazen dat dit verhaal in The New York Times positief van toon is, want nieuwe uitdagingen - daar zijn Amerikanen dol op en dat heeft iets aanstekelijks.
Bijna niets in het leven is erger dan iets 'afbouwen' en alles wat daabij komt kijken, en dat woord komen we in dit stuk gelukkig dan ook niet tegen.