Het grootste probleem van de elektrische auto is de actieradius. De accu is nog steeds niet zo sterk dat hij dezelfde afstanden aan kan als een benzinewagen. Reden voor veel autofabrikanten om een béétje te overdrijven met het aantal kilometer dat hun vehikel kan rijden. Het Britse consumentenplatform WhatCar? kwam namelijk tot hele andere afstanden.
Het testte onder meer twee versies van de Tesla Model 3. De Standard Range Plus zou 409 kilometer moeten kunnen rijden, maar haalde slechts 315 kilometer. Topmodel Performance rijdt officieel 530 kilometer, maar komt in de praktijk op een volle accu niet verder dan 384 kilometer.
Het platform testte nog een groot aantal andere modellen. Daarbij waren de afwijkingen iets minder groot, maar nog altijd behoorlijk:
Hyundai Kona Electric
Officieel bereik: 450 kilometer
Reëel bereik: 416 kilometer
Hyundai Kona Electric 39 kWh
Officieel bereik: 289 kilometer
Reëel bereik: 254 kilometer
BMW i3
Officieel bereik: 310 kilometer
Reëel bereik: 265 kilometer
Kia e-Niro
Officieel bereik: 450 kilometer
Reëel bereik: 407 kilometer
Tesla Model 3 Standard Range Plus
Officieel bereik: 409 kilometer
Reëel bereik: 291 kilometer
Tesla Model 3 Performance
Officieel bereik: 530 kilometer
Reëel bereik: 384 kilometer
Jaguar I-Pace
Officieel bereik: 470 kilometer
Reëel bereik: 407 kilometer
Tesla Model S (75D)
Officieel bereik: 400 kilometer
Reëel bereik: 328 kilometer
Audi e-tron
Officieel bereik: 400 kilometer
Reëel bereik: 315 kilometer
Tesla Model X (100D)
Officieel bereik: 560 kilometer
Reëel bereik: 375 kilometer