Waarom de iPhone 5c een mislukking is
Apple zal het niet toegeven - bij Apple mislukt tenslotte niets - maar de iPhone 5c is geen succes.
Het bijzondere aan de 5c was dat hij van plastic is en daardoor goedkoper. Volgens inside blog The Cult of Mac, zit daarin ook meteen de verklaring.
Plastic.
En als een soort vlucht naar voren legde Apple in de reklamecampagnes van het toestel ook de nadruk op het feit dat de 5c was gemaakt van prachtig plastic.
Maar een Apple-product is niet van plastic. Consumenten zijn bereid de exorbitante prijzen van Apple te betalen omdat ze denken dan het beste van het beste te kopen. En de 5c is niet het beste van het beste - dat zegt Apple zelf - maar slechts een klein beetje goedkoper dan een echte iPhone.
Grote fout, die Steve Jobs niet zou hebben gemaakt
Cult of Mac
Bron(nen):
Algemeen bekend dat Apple eigenaars niet de slimsten zijn en voor de looks gaan whatever that may be. En het is een statussymbool hetgeen ook iets zegt over de persoon.
Kwaliteitsproducten zijn niet van plastic.
Alleen al in verband met de elektromagnetische compatibiliteit (mijn vakgebied).
Leg deze producten op de slachtbank (EMC testkamer voor immuniteit en emissie) en ze gaan eerder voor de bijl dan producten met een metalen behuizing.
Steve Jobs zou dit wellicht nog geweten hebben omdat hij uit de ¨oude school¨ van (kwaliteits) productontwikkeling stamt.
Een metalen smartphone met een ruk OS (mijn vakgebied) is mijnsinziens geen kwaliteitsproduct.
(in antwoord op Leo)In de EMC testkamer slaat iedere telefoon op hol. Overigens was Jobs geen techneut, hij was de marketeer. Wozniak daarentegen wel. Het is maar hoe je tegen productontwikkeling aankijkt. Beide karakters zijn nodig om een product weg te zetten.
(in antwoord op Leo)Een mooie bakelieten Iphone zou ik nou wel zien zitten…
Het is een groot succes. Hij drijft mensen om toch maar de 5S te kopen, waaraan Apple nog wat meer verdient dan aan de 5C.
Kan je die bewering onderbouwen? Of heb je die rechtstreeks uit je Apphole getrokken?
(in antwoord op André Somers)Met het maken van de 5c(rap) heeft Apple gewoon aangegeven dat ze beseffen dat ze de telefoon niet langer sterk kunnen innoveren. Ooit was het een Star, nu is het een Cash Cow. De markt is aan het verzadigen en de marges staan onder druk. Apple doet gewoon wat het in die situatie moet doen: de producten goedkoper maken en de bestaande klanten uitmelken voor add-on diensten.
Daarmee geeft Apple ook toe dat het zijn leidende positie kwijt is, dat het niet anders is dan andere bedrijven die de BCG Growth-Share matrix volgen en dat de iPhoney binnenkort een Dog is.