Waar blijft je privacy? Er komen mogelijk camera’s die scannen wie je bent en wat je wilt kopen

Niet alleen online, ook offline is je privacy straks ver te zoeken. Momenteel is een start-up bezig met het testen van camera’s die je leeftijd, geslacht en gemoedstoestand scannen om zo tot gepersonaliseerde reclames te komen. Binnenkort moeten ze in de winkels komen te hangen. Dat meldt Vlaamse krant Het Laatste Nieuws.

Door de recentste softwaretechnieken voor gezichtsherkenning en bewegingsdetectie te koppelen aan beveiligingscamera’s en slimme databanken hebben de Belgische Stijn Brepoels en Nick Koopmans een systeem ontwikkeld dat erg interessant kan zijn voor winkels.

Stijn Brepoels: “Met een grote nauwkeurigheid laten we onze camera’s mensen scannen op leeftijd, geslacht én emoties. Door een analyse te maken van hoe iemand precies kijkt, met grote of kleine ogen, de zenuwachtigheid waarmee pupillen rondschieten, de stand van de wenkbrauwen en de mondhoeken kunnen we basisemoties zoals tevredenheid, verdriet, angst, en blijdschap detecteren.”

Hij gaat verder: “Door slimme camera’s op te hangen, kan een supermarkt snel elke klant bespelen met persoonlijke reclame: twee kilo gehakt in promotie voor het gepensioneerde vrouwtje, rode wijn voor de man in het deftige kostuum en energiedrank voor jonge kerels. Stelt de winkelier ‘s avonds vast dat sommige aanbiedingen met gefronste wenkbrauwen worden ontvangen, dan kan hij bijsturen.”

Bron(nen):   Het Laatste Nieuws      

8 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. John_Rambo

    Ik ben een kereltje van 50, en ik drink ook energiedrank. Is daar een leeftijd aan gebonden? Kan men aan mijn uiterlijk zien waar ik van hou?
    Ouwe vrouwtjes willen gehakt, en wijn voor in het pak.

    Voortaan beter een sobrero opzetten als je gaat winkelen.

    Is het eerlijk om het gehakt voor het oude vrouwtje goedkoper te maken, en misschien voor de meneer in het deftige pak duurder (hij kan het toch wel betalen)?
    Ik voel me nu al in het pak genaaid.

    • Sjaak

      Ja John, de privacypolitie rukt op kerel… Dat krijg je in een land waar bijna iedereen roept dat t’ie toch niets heeft te verbergen. Let op mijn woorden… als er niets gebeurt neemt de schending van de privacy alleen maar toe, nooit af. Bedenk zelf maar voor wie dat voordeel oplevert.

      Kleine hint: Grote Broer.

      (in antwoord op John_Rambo)
  2. Xander

    Lekker systeem om een ouder ‘vrouwtje’ op te zadelen met 2 kilo gehakt…
    Ze zal wel erg veel zin in vlees uitstralen, mannenvlees lijkt me eerder het geval dan die 2000 gram gehakt!

  3. Vogelbeest

    Eerlijk gezegd krijg ik als vent van 49 in nette kleding liever reclame voor rode wijn en biefstuk dan voor maandverband en panties.
    Als ik dan toch behoefte heb aan euroshopper-producten ben ik vaardig genoeg om die zelf te vinden.
    Op facebook krijg ik ook volop reclame voor leuke golfbanen. Waarschijnlijk omdat ik lid ben van PGA en European Tour. Géweldig! Ik zie liever advertenties voor golfbanen dan voor tena-lady of Q-music.

  4. FritsB

    Verbaast me niets. Vorige week sloeg de harde schijf van mijn computer vast. Nieuwe schijf, bij de leverancier een ander besturingssysteem geladen, met verlies van adressen en voorkeuren (backup was een week eerder gesneuveld want ongelukken komen nooit alleen). Sluit thuis mijn computer weer op mijn IP-adres aan, zegt de computerfabrikant in Californië “je had toch al een nieuwere versie, wou je die niet terug hebben?”. Geaccepteerd en had twee uur later de nieuwste versie van het besturingssysteem plus alle adressen in mijn voorkeuren plus gegevens van mijn adresboek. Privacy? Vergeet het maar. En dan zijn hier nog idealisten die mekkeren als ze bij parkeren hun kenteken moeten invoeren.

  5. Solonechope

    Who owns the future?

  6. kwikfit

    En hoe krijg je die persoonlijke reclame dan? Op je aaipad ?…. ach wat jammer nou
    als je die niet hebt , als oud vrouwtje b.v. … mis je toch die aanbieding voor 2 kg gehakt … 😉

  7. medi8

    Wat is er mis met gepersonaliseerde reclame? Je bepaalt zelf toch wat je koopt?

Reacties niet toegestaan