Nieuwe studie: De blindedarm is er toch niet voor niets

De blindedarm wordt al eeuwen beschouwd als een nutteloos wormvormig aanhangsel. Of je er nu wel of niet een bezit is onbelangrijk volgens de geldende mores. Als de appendix ontstoken is, wordt hij resoluut weggesneden. Dat minstens 32 zoogdieren een appendix hebben geeft aan dat de evolutie er een voordeel aan geeft, schrijft het  gerenommeerde wetenschappelijk tijdschrift Science

Sinds Darwin hielden wetenschappers het erop dat de appendix nodig was toen mensen en mensapen alleen bladeren aten. Dat dieet vereiste een grote blindedarm om bacteriën te kunnen afbreken in hardnekkige plantenweefsel. Daarna zijn de eetgewoonten veranderd en raakte hij zijn functie kwijt.

Een internationaal team van wetenschappers denkt nu dat de blindedarm een ‘safe house’ is waar goede darmbacteriën zich kunnen nestelen wanneer gevaarlijke microben de overhand krijgen in het darmstelsel. Na een aanval zorgt het immuunsysteem voor herstel en kunnen de goede, gevluchte bacteriën weer terug naar het darmstelsel.

1 Reactie Doe mee met de discussie →

1. Jannie Ooms

Nou zeg, daar komen ze nu pas achter. Intussen ben ik wél mooi mijn blindedarm kwijt.