Sterrenstelsel ontdekt dat eigenlijk niet kan bestaan

maandag, 25 mei 2020 om 9:57
hh 410574973
Astronomen hebben een sterrenstelsel ontdekt dat veel eerder is ontstaan dan volgens de huidige theorie mogelijk is. De Wolfe-schijf, vernoemd naar een overleden Amerikaanse astronoom, is een plat sterrenstelsel dat anderhalf miljard jaar na de oerknal verscheen.
"Volgens traditionele scenario’s kan dit sterrenstelsel helemaal niet bestaan," zegt astronoom Marcel Neeleman van het Max Planck-instituut tegen de Volkskrant. Hij schreef er samen met collega's over in vakblad Nature.
Volgens de huidige theorie ontstaan dit soort sterrenstelsels doordat heet kosmisch gas samenklontert. "Om sterren te vormen moet dat gas vervolgens eerst afkoelen", zegt Neeleman. "Dat duurt een paar miljard jaar." Je zou de Wolfe-schijf dus eigenlijk pas veel later verwachten.
Computersimulaties brachten deze theorie eerder al aan het wankelen. Een dergelijk schijfstelsel zou ook kunnen ontstaan uit koud gas en dan gaat het veel sneller. "Niemand wist tot nog toe of die simulaties klopten," zegt Neeleman. "Daarom is ons resultaat zo belangrijk. Pas wanneer je dit soort jonge, platte stelsels echt waarneemt, weet je zeker dat ze bestaan."
Astronoom Joop Schaye (Universiteit Leiden) is onder de indruk. "De oudst bekende stelsels van dit type ontstonden zo’n 3 miljard jaar na de oerknal. Deze is dus twee keer zo jong. Dat is een indrukwekkende vondst", zegt hij tegen de krant.
Wel hoopt Schaye dat er snel meer worden ontdekt. "Als je straks tientallen van dit soort stelsels hebt gevonden, verwacht ik dat sommige van onze huidige theorieën zullen sneuvelen," klinkt het.
Bron(nen): De Volkskrant