Britse krant: “Grote coronastudies gebaseerd op data van dubieus bedrijfje”

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en een aantal nationale overheden hebben hun coronabeleid deels gebaseerd op mogelijk foutieve data van een dubieus Amerikaans bedrijfje. Ook gerenommeerde vakbladen als The Lancet hebben resultaten op basis van deze data gepubliceerd. Dat ontdekte Britse kwaliteitskrant The Guardian.

Surgisphere
Het gaat om het onbekende bedrijfje Surgisphere, gespecialiseerd in gezondheidszorganalyse. Er werken maar een paar mensen, waaronder een sciencefictionschrijver en een pornomodel. De meesten hebben geen wetenschappelijke achtergrond. Toch zijn voor diverse grote studies data gebruikt die zijn aangeleverd door Surgisphere, dat onder leiding staat van Sapan Desai. Deze Desai wordt in verband gebracht met drie eerdere zaken van medische wanpraktijken. Het bedrijf kan niet uitleggen waar de data of de methodologie vandaan komen die worden gebruikt.

Toch publiceerden twee van de belangrijkste medische vakbladen ter wereld, The Lancet en de New England Journal of Medicine, studies gebaseerd op data van Surgisphere.

Anti-malariamiddel
Het gaat onder meer om het bekende onderzoek waarin wordt aangetoond dat malariamiddel hydroxychloroquine juist tot een hogere sterftekans leidt bij coronapatiënten en de kans op hartproblemen vergroot. De studie verscheen op 22 mei in The Lancet met Desai als co-auteur. Voor het onderzoek zijn data van Surgisphere gebruikt van zo’n 96.000 patiënten uit 671 ziekenhuizen. De bevindingen werden wereldnieuws en leidden er toe dat de WHO de studie naar de effecten van hydroxychloroquine direct stopzette.

Maar de afgelopen weken rezen er binnen de medische wereld veel vragen over Surgisphere. The Guardian Australia ontdekte bovendien dat de gebruikte data voor hun land niet correct waren. Nu blijkt dat er veel meer niet klopt.

Het heeft ertoe geleid dat The Lancet afgelopen dinsdag een ‘uiting van zorg’ uitbracht over de gepubliceerde studie. The New England Journal of Medicine kwam met een soortgelijke waarschuwing. Waar Surgisphere de data vandaan heeft en in hoeverre ze nu precies niet deugen, is nog onduidelijk.

Bron(nen):   The Guardian