Harvard: het enig dieet dat werkt is minder eten

Harvard voerde de studie uit, het Ammerikaanse National Institutes of Health betaalde de (hoge) rekening, dus gezaghebbender kan het niet. Het enige dieet dat helpt is een dieet waarin je minder calorieën inneemt.
Het klinkt misschien logisch, maar toch zijn er talrijke diëten die beweren dat het op andere dingen aankomt. Op de hoeveel proteïne. Of op de hoeveel vet. Of op de hoeveelheid koolhydraten. Allemaal niet waar, zegt Harvard. Het gaat om de hoeveel die je eet, gemeten in calorieën. Hoe minder calorieën, des te effectiever en dieet. "Het doet er niet veel toe wat voor soort dieet je gebruikt," zegt professor Frank Sacks van Harvard, die het onderzoek leidde. "Het gaat er alleen om hoeveel calorieën je in je mond stopt.
De onderzoekers werkten met 811 zwaarlijvige proefpersonen, die ze verdeelden over vier soorten diëten. De hoeveel vet en koolhydraten varieerden sterk bij de verschillende gekozen diëten. Afgezien van de de verschillen in dieet ondergingen de proefpersonen dezelfde behandeling. Er waren groepssessies, een online hulp, oefenprogramma’s. Allemaal hetzelfde voor iedereen. Zoals ze allemaal ook werden gezet op een dieet dat 750 calorieën lag beneden hun normale voedselpatroon, maar niet minder dan 1250 calorieën.
De samenvatting van de resultaten uit de New England Journal of Medicine: • In zes maanden verloren de proefpersonen gemiddeld 5,8 kilo ongeacht het dieet • Na twee jaar waren ze allemaal nog altijd 4 kilo kwijt, en was hun taille 1 tot 3 inches smaller, ongeacht het dieet. • Bij alle deelnemers was het cholesterol beter en waren de risico’s op hart- en vaatziekten verkleind.

Bron(nen):   New York Times  The New England Journal of Medicine  Los Angeles Times