Nieuw zoogdier ontdekt: de olinguito

Voor het eerst sinds 35 jaar werd in het westelijk halfrond een nieuw soort carnivoor ontdekt. De olinguito is een in de noordelijke Andes levend roestbruin roofdier, dat familie is van de wasbeer. Hij is ongeveer 35cm lang, weegt 1 kilo, voedt zich met fruit en insecten en ziet er volgens de ontdekkers schattig uit: ‘hij houdt het midden tussen een huiskat en een teddybeer’.

Dat de olinguito nu pas ontdekt is, wil niet zeggen dat hij nooit eerder werd waargenomen. Meerdere musea zijn in het bezit van hun vacht en in de jaren ’60 zat 1 exemplaar zelfs in meerdere Amerikaanse dierentuinen. Men dacht alleen dat het een wat kleiner exemplaar van de olingo was. Dat verklaart achteraf gezien wel waarom de ‘kleine olingo’ zich niet wilde voortplanten.

Wetenschappers van het Amerikaanse Smithsonian-instituut doen al jaren onderzoek naar het diertje dat vooral ‘s nachts actief is. Dankzij DNA-onderzoek kwamen ze er achter dat het niet om olingo’s, maar om een andere, nieuwe diersoort ging. De naam ‘olinguito’  is het Spaans verkleinwoord voor ‘olingo’.

Bron(nen):   Knack  Smithsonian  Zookeys

1. Dead Silence

In Syrie en Egypte is recentelijk ook een nieuwe soort ontdekt, homo sapiens islamicus barbaricus.

2. Leonie

“een nieuw soort carnivoor ontdekt..”. “……voedt zich met fruit en insecten…….”

Deze twee gegevens weerspreken elkaar.

• catchit64

Tja, iedereen kan journalist worden daar hoef je zelfs geen basale kennis voor te hebben 😉

(in antwoord op Leonie)
    • Redactie Welingelichte Kringen

Bijzonder is dat er een nieuw soort carnivoor is ontdekt (insecten zijn ook vlees).
      ‘Although new species of insects and amphibians are discovered fairly
      regularly, new mammals are rare, and new carnivorous mammals especially
      rare’ (Smithsonian)
      We hebben nu ook een link naar de wetenschappelijke publicatie in Zookeys toegevoegd. Daarin valt te lezen dat de diverse olingosoorten vooral veel fruit eten, maar ook dierlijke producten, zoals: small rodents and lizards, nestling birds, insects, and eggs.

(in antwoord op Leonie)