Buitenaards leven: de zoektocht zet zich voort met nieuwe telescoop

Astronomen hoeven niet bij de pakken neer te zitten omdat de Kepler-telescoop dit jaar is uitgevallen: de zoektocht naar buitenaards leven op exoplaneten gaat gewoon door. Er komen nog veel grotere en verdere missies dan er tot nu toe geweest zijn omdat binnen een jaar of 8 de E-ELT geplaatst zal worden, de European Extremely Large Telescope.

Met zijn 39 meter in diameter zet de E-ELT alle andere telescopen in zijn schaduw, inclusief alle nog te produceren telescopen van de komende 20 jaar. Een heuse berg is er voor nodig om ruimte te bieden aan de E-ELT, te weten de Cerro Armazones (Chili, 3000m). Vanaf daar zal hij zijn oog op de ruimte richten en verder kijken dan ooit iemand heeft gedaan – zo ver dat kleine, leefbare planeten, nauwelijks zichtbaar door het licht van hun zon, ontdekt kunnen worden.

En het gaat al steeds sneller en beter. Er zijn nu ongeveer 1000 exoplaneten ontdekt, de meeste van hen veel groter dan de aarde, gasreuzen zoals Jupiter bijvoorbeeld. Leven is daar onmogelijk. Ook op andere planeten die wel op de aarde lijken, zoals de rotsachtige Kepler-62-e, Gliese-581g en Kepler-22b, zijn nog geen eencellige organismen gevonden.

“De zoektocht naar exoplaneten en uiteindelijk ook buitenaards leven is het laatste stukje van de puzzel van hoe wij mensen in het geheel passen,” zegt Liske, van het European Southern Observatory in Chili. “Missies als de E-ELT zullen op het gebied van de jacht op exoplaneten een revolutie teweeg brengen.”

Bron(nen):   BBC Future

• Dead Silence

Op andere planeten die wel op de Aarde lijken, zijn nog geen eencellige organismen gevonden. Hieruit blijkt dat de auteur geen flauw benul heeft waar hij of zij het over heeft.

• Heldoppantoffels

Klopt, dat kan men nu namelijk (nog) niet aantonen middels een telescoop.

In principe hoeven we ook niet te zoeken, de discussie over buitenaards leven lijkt op het debat over het al dan niet plat zijn van de aarde zo rond de middeleeuwen. Naief tot op het bot, weten we achteraf. Op dit onderwerp is het niet anders.

Er zijn alleen al meer sterren dan er zandkorrels op de aarde zijn, er zijn nog meer planeten. Zelfs als je er de slechtste kansberekening op loslaat dan is de enig logische conclusie, er zijn andere intelligente beschavingen die ook al veeeeeel langer bestaan.

Kijk maar eens naar dit korte filmpje, wij zijn nog geen druppel in een oceaan. De mens voelt zich zo vaak eenzaam en alleen, de mens is alles behalve alleen.
      Vanuit verbondenheid zullen wij tot grootse ontwikkelingen komen en vanuit egiosme en machtshonger komen wij tot val. Laat je niet verdelen door de poppenkast in de media, de onderlinge verschillen stellen werkelijk weinig voor en we zijn veel sterker met elkaar verbonden dan wij ons realiseren.
      Ps. de tv heeft ook een uit-knop!!!

• Zonnestraaltje

lukt ook het beste met een microscoop

• Barry Bafman

European Extremely Large Telescope? Had wel een iets spectaculairdere naam verwacht eigenlijk.