Zo haal je arsenicum uit rijst, maar blijven voedingsstoffen behouden

Over de hele wereld eten mensen rijst. Probleem is dat het relatief veel arsenicum bevat: tien keer zoveel als andere granen. Wetenschappers hebben nu een manier gevonden om zelf het arsenicum uit de rijst te halen zonder dat de voedingsstoffen verloren gaan.

Uit een studie eerder dit jaar bleek dat meer dan de helft van 55 verkochte rijstsoorten in het Verenigd Koninkrijk meer arsenicum bevatte dan de toegestane norm voor baby’s en kinderen onder de vijf jaar. Een ander onderzoek vond een verband tussen rijstconsumptie en overlijden aan hart- en vaatziekten. Reden genoeg dus om de hoeveelheid arsenicum in rijst omlaag te willen brengen.

Dat kan op meerdere manieren. Je kunt rijst wassen of afspoelen, maar er zijn ook kookmethodes die de gifstof uit de rijst halen. Alleen moet je dan oppassen dat niet ook een deel van de voedingsstoffen verdwijnt. Wetenschappers hebben daar nu iets op gevonden: ze koken de rijst in twee fases.

Zo werkt het: breng vier koppen water aan de kook voor elke kop rijst. Laat het vijf minuten koken en giet het daarna af. Het water heeft een groot deel van het arsenicum opgenomen. Doe nieuw water bij de rijst (twee kopjes voor elke kop rijst). Doe een deksel op de pan en kook op middelhoog vuur tot de rijst al het water heeft geabsorbeerd.

“Met deze nieuwe methode kun je de hoeveelheid arsenicum verminderen, terwijl de voedingsstoffen behouden blijven,” zegt onderzoeker Manoj Menon van de Britse universiteit van Sheffield. “Wij adviseren deze manier om rijst te bereiden vooral voor jonge kinderen, omdat zij kwetsbaarder zijn voor de blootstelling aan arsenicum.”

Volgens de onderzoekers haalt de kooktechniek 54 procent van de gifstof uit bruine rijst en zelfs 73 procent uit witte rijst, terwijl voedingsstoffen als fosfor, kalium, magnesium en zink behouden blijven.

Bron(nen):   Science Alert