Boos gezicht helpt doelen te bereiken

Boosheid is niet altijd negatief. Sociaal psycholoog Henk Aarts van de Universiteit Utrecht heeft aangetoond dat het zien van een boos gezicht mensen ertoe aanzet om meer moeite te doen om een doel te bereiken.

Wanneer mensen een beloning in het vooruitzicht wordt gesteld, kan boosheid ervoor zorgen dat ze harder hun best doen om die beloning te krijgen. In het experiment van Aarts moesten mensen naar een scherm kijken waarop alledaagse voorwerpen, zoals een pen en een mok, verschenen. De voorwerpen werden gevolgd door subliminale beelden: zogenoemde flitsbeelden die door hun snelheid onmogelijk geregistreerd kunnen worden door het bewustzijn, maar die evengoed door het menselijk brein worden verwerkt.

De subliminale beelden bestonden uit een boos, een neutraal of een angstig gezicht. Zo werd ieder voorwerp op het scherm ongemerkt gevolgd door een beeld dat verbonden was met een emotie. Na het zien van het voorwerp dienden de deelnemers te knijpen in een handgreep. Op die manier gaven ze aan hoe graag ze het getoonde voorwerp wilden hebben. Uit de analyse bleek dat doodgewone voorwerpen het meest gewild waren, als ze gevolgd werden door een boos gezicht.

Aarts vroeg de proefpersonen na het experiment waarom zij sommige voorwerpen liever wilden hebben dan andere. Geen van hen had door dat ze op subliminaal niveau gestuurd waren door emoties. Hun reactie was veelal: ‘ik wilde dat voorwerp, omdat ik het leuker vond’. Daaruit blijkt hoe weinig we weten van wat ons werkelijk beweegt.

Bron(nen):   Universiteit Utrecht