Vijf feiten en fabels over koffie

De helft van de westerlingen begint de dag met een kop koffie. Een goede reden voor EOS Wetenschap om een lijst op te stellen met vijf feiten en fabels over koffie.

  1. Heeft koffie een opwekkende werking?
    Na het drinken van koffie duurt het ongeveer 20 minuten voordat de cafeïne begint te werken. Daarna duurt het via de maag en darmen nog 45 minuten voordat de stof helemaal is opgenomen. Normaal (dus zonder koffie) maakt het lichaam gedurende de dag steeds minder activerende neurotransmitters zoals glutamaat en dopamine aan. Cafeïne zorgt voor een minder sterke afremming en zorgt er dus voor dat we ons minder snel vermoeid voelen. Maar dit effect is een stuk minder sterk bij regelmatige koffiedrinkers: ons lichaam raakt langzaam gewend aan de extra cafeïne.
  2. Onttrekt koffie vocht uit het lichaam?
    Koffie heeft geen dehydraterende werking; het zorgt juist voor extra vocht. Cafeïne verhoogt op kortere termijn wellicht de aanmaak van urine, maar bij een regelmatige consumptie is dit effect wederom een stuk kleiner. Met normale hoeveelheden (3 tot 6 koppen per dag) wordt het vocht in balans gehouden.
  3. Zorgt koffie voor betere rijprestaties?
    Koffie maakt ons dus daadwerkelijk betere chauffeurs; cafeïne heeft een positieve invloed op de rijprestaties. Het vermindert een vermoeid gevoel en tijdens een monotone autorit vermindert het de neiging om van de rijbaan af te rijden.
  4. Welk effect heeft koffie op hart en bloedvaten?
    Cafeïne stimuleert de hartslag en verhoogt de bloeddruk onmiddellijk. Daardoor werd koffie al snel gekoppeld aan een verhoogde kans op hart- en vaatziekten, meerdere onderzoeken toonden dit ook aan. Maar deze onderzoeken hielden er geen rekening mee dat regelmatige koffiedrinkers er vaak ook andere ongezonde gewoontes zoals roken op na hielden. Recent onderzoek toont juist aan dat koffie zelfs een licht beschermende werking heeft op hart en bloedvaten.
  5. Koffie voor het slapengaan?
    Een gematigde koffieconsumptie lijkt de slaap van gezonde mensen niet te verstoren; ook niet als ze de koffie ’s avonds drinken. Bij slaapproblemen wordt wel aangeraden om de koffieconsumptie in de gaten te houden en ’s avonds geen koffie te drinken.
Bron(nen):   EOS Wetenschap