Massief cluster van sterrenstelsels ontdekt

Pas geleden ontdekt: Sterrencluster XDCP J0044.0-2033. Dit cluster bevindt zich op een duizelingwekkende afstand van ongeveer 9.6 miljard lichtjaar van de aarde. Gelukkig kreeg het cluster de bijnaam Gioiello, wat voor ‘juweel’ staat en te maken heeft met hoe het cluster eruit ziet.

Gioiello is, nu wij het kunnen zien, jonger dan 800 miljoen jaar en zou het meest massieve cluster zijn van deze leeftijd dat ooit is ontdekt. Het is geen kleintje, Gioiello is 6.2 miljoen lichtjaar breed en bevat 400 biljoen (1000 miljard) zonsmassa’s, oftewel, 400 biljoen keer de massa van onze zon (die naar verluidt 72.506.195.674.560.719.640 kilo weegt).

De waarnemingen komen van verschillende observatoria zoals NASA’s Chandra X-ray Obervatory, waarmee objecten kunnen worden gefotografeerd in niet zichtbaar licht.

Eerder werd El Gordo ontdekt, een sterrencluster op 7 miljard lichtjaar van de aarde. Die ontdekking was verbazingwekkend omdat er volgens de modellen die nu worden gebruikt niet zoveel kans is op grote sterrenclusters zo vroeg in het universum. Na de ontdekking van nog zo’n cluster als Gioiello begint men aan de modellen te twijfelen.

Gioiello zou ongeveer 3.3 miljard lichtjaar na de oerknal zijn ontstaan. Vermoed wordt dat er nog meer sterrenclusters te vinden zullen zijn.

Bron(nen):   Scientias

1. catchit64

Ja, hier ben ik wel even stil van. Als ik maar kan slapen vannacht…

Wat een verschrikkelijke onzin dit soort onderzoeken. Ze kosten handen vol geld en leveren uitsluitend vlinders in de buik van gesjeesde nurds op.
    Dat je geld uitgeeft aan ruimtevaart is al discutabel maar waarom besteden we dit geld niet aan armoedebestrijding, onderwijs of gezondheid.

• Burgermans

Zonder onderzoek geen wetenschap.
      Zonder wetenschap geen armoedebestrijding, onderwijs laat staan gezondheidszorg.

(in antwoord op catchit64)