Eerste tekenen van menselijk geweld 430.000 jaar oud

Menselijke resten uit een grot in het noorden van Spanje leveren bewijsmateriaal voor een dodelijke aanval 430.000 jaar geleden, zo heeft een studie aangetoond.

Wetenschappers onderzochten een schedel, die gevonden werd op een archeologische vindplaats in Atapuerca, de Pit of Bones’ genaamd, die de resten van minstens 28 personen bevat.

Zij concludeerden dat 2 breuken op die schedel waarschijnlijk veroorzaakt waren door ‘meerdere slagen’ met een ‘intentie om te doden’.

De bevindingen werden gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift PLoS One.

De onderzoekers zeggen dat de studie het gruwelijk bewijs levert dat geweld een intrinsiek onderdeel is van de vroegste menselijke cultuur. ‘Geweld is cultureel bepaald en is bij ons zo lang aanwezig als de cultuur zelf’, zo stelt prof. dr. Debra Martin van de Universiteit van Nevada.

Het internationaal onderzoeksteam bestudeerde de schedel – schedel 17 – met behulp van moderne medische beeldvormende technieken. Uit een gedetailleerde CT-scan van de schedel en een virtuele reconstructie bleek dat 2 zichtbare breuken aan de voorzijde bijna identiek waren, wat sterk suggereert dat beiden veroorzaakt werden door hetzelfde object.

De vindplaats wordt al meer dan 3 decennia onderzocht door wetenschappers. In 2013 waren de onderzoekers in staat om het oude DNA te extraheren uit 1 van de bewaarde botten, waardoor sommige deskundigen suggereren dat de lichamen vroege vertegenwoordigers waren van de Neanderthalers.

De vindplaats kan zeker helpen met het ontrafelen van het verhaal van de menselijke oorsprong. En hoewel deze studie niet alle vragen in dit debat kan beantwoorden, suggereert ze wel dat de lange verticale schacht van deze grot een plaats was waar deze oude mensen bewust overleden leden van hun sociale groepen’ deponeerden. De onderzoekers concluderen in hun paper dat dit ‘een sociale praktijk in deze groep‘ kan zijn en zelfs ‘het vroegste funeraire gedrag in de menselijke fossielen’ laat zien.

Bron(nen):   BBC News

1. Wihmstra

Dat moet de schedel van Abel geweest zijn, ingeslagen door z’n broer Kain. Ik wist niet dat de heren in Spanje woonden.

2. Burgermans

Toont maar weer eens aan dat de mens van nature geneigd is tot het kwaad.

3. Dead Silence

De islam is een blijkbaar een heel oud geloof.

4. Sjaak

430.000 jaar geleden? O dus als je studeert dan kan dat? Ik geloof er geen moer van!

• Koper

Daarom heet het ook wetenschap. Heeft niets meer met geloof te maken.

• Sjaak

Ik ben het tegenovergestelde van mening. Dergelijke beweringen grenzen niet alleen aan religie, ze zijn het ook.

• Koper

Misschien is het aardig om je stelling eens te onderbouwen?

• Sjaak

Misschien niet. Het goochelen met jaartallen staat voor mij gelijk aan religie, geloof het of niet.

• Burgermans

Met andere woorden: je kunt je stelling niet onderbouwen. Geen sterke reactie, Sjaak. 🙂

• Koper

Ik geloof het niet. Want geen argumenten.

Ik zeg duizendmiljard.

5. Koper

Wij stammen hier in elk geval niet van af. Wij stammen af van de Homo corruptus volgens mij.