Belangrijke doorbraak: wetenschappers observeren 'onwaarneembaar' deeltje

donderdag, 25 april 2019 om 12:23
Een grote doorbraak in de astrofysica: het is wetenschappers gelukt om 'het allerzeldzaamste wat ooit is vastgelegd' waar te nemen. Ze deden hun ontdekking tijdens pogingen om een mysterie rondom zwarte materie op te lossen. Het proces kost meer dan een biljoen keer de leeftijd van het universum en het is door wetenschappers voor de eerste keer opgemerkt. De onderzoekers gebruikten daarvoor een speciaal instrument dat is gebouwd om zwarte materie op te sporen, het meest grijpbare deeltje van het universum. Er is vijf keer meer van dan van gewone materie, maar het is nooit direct waargenomen. De zo belangrijke gebeurtenis was de radioactieve afbraak van, een stabiele isotoop van het edelgas xenon. "Wij zagen dit verval gebeuren. Het is het langste, traagste proces dat ooit direct is geobserveerd en onze zwarte materie-detector was sensitief genoeg om het op te meten," zegt Ethan Brown, assistent-professor in de fysica aan de Amerikaanse technische universiteit Rensselaer. "Het is fantastisch om getuige te zijn geweest van dit proces en het is het meest zeldzame dat ooit is geregistreerd." "Dit is een fascinerende bevinding die de grenzen van onze kennis verder opschuift," reageert ook Curt Breneman van de School of Science. "Dr. Brown heeft cruciaal werk verricht door de detector perfect te kalibreren en de xenon te schuren tot de hoogst mogelijke standaard van puurheid. Het leidde tot deze belangrijke observatie."
Bron(nen): The Independent