De macht der gewoonte

Dat we niet over iedere handeling hoeven na te denken en sommige dingen op de automatische piloot doen is alleen maar een voordeel. Maar iedere medaille heeft een keerzijde. Dat geldt voor onze minder goede gewoonten als snoepen of een glaasje teveel drinken.

Charles Duhigg, journalist bij The New York Times, schreef er een boek over; ‘The Power of Habit: Why We Do What We Do in Life and Business.’ Duhigg heeft honderden wetenschappelijke artikelen gelezen en talloze wetenschappers geïnterviewd over gewoontevorming en het veranderen daarvan. Het is geen zelfhulpboek, maar een wetenschappelijke kijk op de psychologie van de macht der gewoonte.

Duhigg blijft optimistisch: ‘Als je eenmaal begrijpt dat gewoonten kunnen veranderen, heb je de vrijheid – en de verantwoordelijkheid – om er zo nodig iets aan te doen. Zo kun je ook groepsgedrag beïnvloeden en veranderingen doorvoeren in bedrijven.

The Power of Habit
Why We Do What We Do in Life and Business
Charles Duhigg
Random House
.

Bron(nen):   The New York Times  Amazon