Moslims geloven ook in de maagdelijke geboorte

Wie denkt dat  christenen alleen staan in hun overtuiging dat Jezus tweeduizend jaar geleden werd geboren uit een maagd, zit er naast.

De islam en het christendom hebben heel veel gemeen. Het scheppingsverhaal, de profeten van het oude testament, het geloof in een almachtige god en in een hemel. Zelfs dat Jezus werd geboren uit de maagd Maria is ook de overtuiging van de moslims.

Maar daar scheiden de wegen. Volgens de Islam is Jezus een Machtig Profeet van God. Islam leert dat er duizenden Profeten geweest die allemaal hetzelfde geloof brachten, voor de noden van hun specifieke gemeenschap. Zo waren er bijvoorbeeld de profeten Abraham, Mozes, David en Jezus. Daarna kwam er volgens de Islam nog één en meteen de laatste Profeet, met name de Profeet Mohammed.

Volgens de christelijke traditie is god ooit mens geworden. Bij de moslims is god onveranderbaar god. De christenen denken dat Jezus de zoon is van god. Moslims dat hij de zoon is van Maria,

Ook de moslims delen het geloof dat Jezus levend in de hemel is en van daar zal weerkeren.Volgens Muslims is Jezus echter niet gekruisigd en is hij dus ook niet drie dagen dood geweest. Muslims geloven dat God ervoor gezorgd heeft dat iemand die op Jezus leek, gekruisigd werd. Later is Jezus levend ten hemel opgenomen.

Bron(nen):   Boston Review      

9 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. RhodBerth

    De ‘maagdelijke geboorte’ bij christenen gaat niet zozeer om het ‘wonder’ dat maria als maagd toch zwanger werd, maar dat God de vader is. Dat moslims dat ook geloven is vreemd, omdat volgens moslims God niet de vader van Jezus is. Het is 1 van die vele dingen die Mohammed over nam van het christelijk geloof zonder echt te begrijpen wat het was.

    Volgens de Koran is Mirjam, de dochter van Amram, ook de moeder van Jezus, niet Maria. Daar haalde Mohammed gewoon Mirjam van Mozes (wiens vader Amram is) en Maria door elkaar. Geeft niks, maar geeft gewoon een kijk op Mohammed, die de klok had horen luiden maar niet wist waar de klepel hing, en die vervolgen zelf zijn versie van het christelijk geloof ging schrijven. (want dat was zijn intentie)

    • Mo Meta

      De maagdelijke geboorte bij Christenen gaat wel om het wonder van een
      maagdelijke geboorte. Pas eeuwen later is de hele drie-eenheid
      verzonnen. Echte Christenen verwerpen het belachelijke idee dat God de
      vader van Jezus is. Net als Moslims. Hier is helemaal geen discussie
      over.
      Nergens staat in de Quran dat Mirjam de dochter is van Imraan. Ik word een beetje moe van joden die denken dat ze de Quran beter begrijpen dan Quran exegeten. “Ali Imraan” betekent het geslacht van Imraan. Mirjam is de zus van Mozes. 1500 jaar later is er uit hetzelfde geslacht weer een Mirjam geboren, dit is de moeder van Jezus. Ook hier is geen verschil in opvatting tussen de ware Christenen zoals Jehova’s Getuigen en Moslims. En ook hier weer proberen joden te een wig te drijven tussen Moslims en Christenen.

      (in antwoord op RhodBerth)
      • RhodBerth

        De leer van de drie-eenheid kwam idd later, maar daar had ik het niet over. Jezus, zoon van God, komt uit het eerste begin. En erg veel lading/gewicht wordt er nergens in het nieuwe testament gegeven aan deze maagdelijkheid. Dat komt pas later bij originele latijnse vertaling van de bijbel.

        ‘Echte christenen verwerpen het belachelijke idee….’

        Een belachelijk idee? een geloofsidee? een mooi idee? Een verzinsel?
        Het hangt uiteraard af van je eigen levensvisie.

        Op zich is het concept van God die in zijn eigen schepping incarneert een mooi concept. Uiteraard is het belachelijk als je een godheid gaat visualiseren die seks heeft met Maria waar een kind bij wordt verwekt. Met dat beeld in het achterhoofd verwerpen Moslims het inderdaad. Bij christenen gaat het niet zozeer om een fysieke seksuele daad waarbij een kind verwerkt wordt, maar om de Schepper die in de baarmoeder van Maria zijn eigen zoon plaatst. Dat is niet meer of minder belachelijk dan een God die hemel en aarde ‘schept’. Dat geloof je of dat geloof je niet.

        Mooie uitleg om de Amram/Mirjam vs Maria faux pas recht te zetten. Het lijkt mij voor de hand liggender dat Mohammed gewoon een grote fout heeft gemaakt.
        Overigens is het knap hoe je de Joden erbij weet te halen vanuit het niets als de groep die een wig probeert te drijven tussen Moslims en Christenen, in deze discussie.

        (in antwoord op Mo Meta)
        • Mo Meta

          Nu ga je alleen maar herhalen wat ik al heb getikt. Ik haal joden er niet bij. De eerste “geleerde” die deze anachronisme erbij heeft gehaald is een jood. De idee dat Mohammed niet wist waar hij het over had waarbij dit als een van de voorbeelden wordt gebruikt, komt ook bij joodse geleerden en denktanks vandaan.

          (in antwoord op RhodBerth)
      • winston

        zeg mo,…hoe weet jij dat rhodbert een jood is?

        (in antwoord op Mo Meta)
  2. Marijkewerf

    Dat Maria maagd was heeft niets met seks te maken maar ze was maagdelijk wat betreft de erfzonden. Er staat trouwens muslims.

  3. Pearl

    Oh dus daarom vernietigen de moslims alles wat anders is dan zij, in hun onstilbare honger naar macht en onderdrukking. En de ongelovigen, die zijn al helemaal vogelvrij in een sharia-wereld.

  4. Darlenee Smith

    mijn naam is Darlene Smith uit het Verenigd Koninkrijk Ik wil van deze gelegenheid gebruik
    dank aan [Dr grote ikehedu zondag] voor mij helpen om de loterij te winnen hebben .I
    het spelen van de loterij voor de afgelopen 7 jaar en de enige grote
    geld dat ik ooit heb gewonnen was 1000 $ .Ever sindsdien heb ik niet in staat geweest
    om weer te winnen en ik was zo overstuur en ik hulp nodig om de loterij te winnen, zodat
    heb ik besloten om online te gaan en te zoeken naar hulp, daar zag ik zoveel goede
    praten over deze man genaamd [Dr grote ikehedu zondag] hoe hij cast
    spellen voor mensen om te winnen van de lottery.I ook contact met hem en ik vertel
    wil een loterij hij een spreuk voor me, die ik gebruik te winnen en ik speel
    en $ 3.000.000 miljoen GBP.I ben zo dankbaar te winnen
    deze man net Incase je nodig hebt hem ook om te helpen u wint, kunt u contact opnemen
    hem door zijn e-mail: ikehedusunday@gmail.com of bel zijn cel
    nummer ……… + 2348077856267.

Reacties niet toegestaan