Is een opgehangen dood paard kunst

Dit dode lichaam van een paard zorgt voor opschudding in Genève. Iedere voorbijganger kan het opgehangen lijk zien. Je hoeft er de galerie niet voor in te gaan. De meesten reageren vol afkeer, al klinkt er soms ook bewondering. Sinds vrijdag staat/hangt het kunstwerk van Maya Bösch en Régis Golay tentoongesteld in de galerie Zabriskie Point. "We begrijpen de hevige reacties, vooral bij kinderen en vegetariërs", klinkt het bij het kunstcollectief. "Zet deze hengst echter op een salon voor jagers en geen haan zal er naar kraaien. Net die decontextualisatie leidt tot controverse en opent een debat. Het is echter absoluut niet onze bedoeling om te choqueren. We steken onze nek uit door voor deze populaire plek in hartje Genève te kiezen, maar tegelijk stellen we ons ook kwetsbaar op voor het publiek." En wat moeten we hier dan uit leren? "Het 'stokpaardje' staat symbool voor alle verloren gevechten, dus ook de kleine tegenslagen des levens die vaak ongemerkt voorbijgaan", besluiten de leden van Zabriskie Point.

Bron(nen):   Het Laatste Nieuws      

8 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Paulraw

    “Het ‘stokpaardje’ staat symbool voor alle verloren gevechten, dus ook de kleine tegenslagen des levens die vaak ongemerkt voorbijgaan”, besluiten de leden van Zabriskie Point.”

    Gaap.Die kunstenaars ook altijd met van die quasi-wijsheden.

  2. willemZ

    Wat een gelul. Sinds Damien Hirst en vele van zijn voorgangers probeert iedere conceptuele (of hoe je het verder ook mag noemen) kunstenaar ozo schokkend en quasi diepzinnig te zijn. Bij voorkeur met dierenlijken
    Het gevolg? Niemand neemt ze meer serieus. Tenzij ze natuurlijk heel veel geld verdienen (zoals Hirst). Dan worden ze daarom gerespecteerd, maar nauwelijks om de inhoud of diepzinnigheid van hun werk. Behoudens dan door een paar esoterische zwevers. Die zich daarmee koesteren in andermans roem.

    • Loobs

      Nee joh, diepzinnigheid is bah, in een cultuur die wordt opgezweept door de “Buzz” – de waan van de dag, gedicteerd door hoeveel hits iets oplevert. Zorg dat je de aandacht trekt, hoe dan ook, hang de komiek uit bij Paul de Leeuw, laat je boeken in de winkel bewerken met een schroevendraaier, ga met je blote tieten in de Playboy staan, maak een tas van je huisdier en een taart van je eigen stront, whatever, doe zo gek mogelijk en ze vreten ‘t.

      (in antwoord op willemZ)
  3. grasspriet

    En de tegenslagen des levens kunnen niet anders uitgebeeld worden?
    Ziekelijke slag, die kunstenaars.

    • Edcellent

      Ik zie het ook niet direct. Misschien ligt het aan mij, anders aan de kunst.

      Maar waarom nou alle kunstenaars een ziekelijk slag vormen vanwege deze uiting van een groepje?

      (in antwoord op grasspriet)
    • marianne martens

      grasspriet,niet iedere kunstenaar over een kam scheren. ga bv naar het Rijksmuseum, u heeft gelijk, net zoals de anderen dat het stuitend is om een dood paard op te hangen wat ws in ontbinding is. Tijdens zijn leven en na zijn dood niet de broodnodige rust gekregen.

      (in antwoord op grasspriet)
  4. John JohnN

    De toegevoegde waarde ontgaat mij hier geheel. Inderdaad lijkt het gepraat er omheen het essentiële te moeten zijn. Het ophangen van het geëlektrocuteerde beest is een fluitje van een cent dat dagelijks werk is in de slachterijen. Makkelijke “kunst” dus die me bijna nog met andere ogen naar Tinkebel laat kijken – die doet nog de moeite er een tas van te maken.
    Dat het hier bewijst toch letterlijk grensoverschrijdende kunst (Genève) te zijn baart zorgen, het snobisme in de kunstwaardering is een niet uit te roeien verschijnsel.

  5. zo maar iemand

    Door dit soort nonsens brengen ze een hele beroepsgroep in diskrediet. “Het ‘stokpaardje’ staat symbool voor alle verloren gevechten, dus ook de kleine tegenslagen des levens die vaak ongemerkt voorbijgaan”; wat een flauwe rotkul! En veel vaker en beter gedaan bovendien.

Reacties niet toegestaan