Publiciteit met huid en haar: hoe de nieuwe Arnon Grunberg in de markt wordt gezet

Cultuur
door anp
maandag, 27 september 2010 om 00:00
welingelichtekringen header 1
Het is nog lang geen 28 oktober maar de publiciteitsmachine rondom de nieuwe Grunberg-titel draait al maanden op volle toeren. Alles wordt in het werk gesteld om van 'Huid en Haar', de nieuwe roman van Arnon Grunberg, een gegarandeerde bestseller te maken, nog voordat het boek in de winkels ligt.
Als teaser heeft de schrijver twee fragmenten geselecteerd die nota bene als iphone applicatie alvast te downloaden zijn. En Grunbergs huisorgaan Vrij Nederland biedt trouwe lezers een 'exclusieve voorintekening' zodat ze het boek reeds een dag na verschijnen kosteloos thuis ontvangen. Wat trouwens ook voor iphone-bezitters mogelijk is. Overal wordt Huid en Haar al bij voorbaat omschreven als 'prachtig' en 'verpletterend'.
De belezen mens kan zich maar beter aan zijn boekenkast vasthouden wanneer vanaf oktober de echte Grunberg-storm opsteekt. De schrijver komt dan uiteraard naar Nederland om in een book tour zijn nieuwe roman te promoten. Ook wordt de Arnhemse vestiging van De Slegte tijdelijk omgedoopt in een 'Grunberg-museum', waar collector items uit het oeuvre van de schrijver zullen worden getoond. Opening uiteraard door de schrijver zelf. En dan is er sinds deze zomer ook nog het tijdschrift Blauwe Maandagen dat geheel aan de schrijver is gewijd.
Echte diehards gaan vanaf 30 september natuurlijk naar de bioscoop om de verfilming van het boek Tirza uit 2007 te zien. Als het meezit, dingt Tirza begin volgend jaar zelfs mee naar een Oscar voor beste niet-Engelstalige film. Waarna het nog lang kan duren voordat 'orkaan Arnon' gaat liggen. Het is te hopen dat de dienstdoende recensenten zich in hun oordeel over het boek niet door zoveel publiciteit met huid en haar laten verslinden.