Installatie van Anish Kapoor voor Biennale van Venetië flopt

De populaire Brits-Indiase kunstenaar Anish Kapoor heeft al eerder een soortgelijke installatie gemaakt in openbare ruimtes, maar deze week zou hij zijn ‘Ascencion’ (Hemelvaart) voor het eerst realiseren op een heilige plaats. Was dat de goden verzoeken?

Hij wilde de historische Basilica di San Giorgio in Venetië uitrusten met een rookkolom of lichtschacht die lijkt op te stijgen uit een centrale bron tot aan het gewelfde plafond. Maar toen de Basilica geopend werd voor het grote publiek leek het meer op een sliert stoom die ontsnapt uit een pan spaghetti. Het werk, één van de tientallen ‘collateral events’ van de 54e Biënnale, ging uit als een nachtkaars.

Je zou denken dat het publiek dan doorloopt, op naar de volgende ‘attractie’, maar dat gebeurde niet. Ondanks de technische problemen bleven de bezoekers komen en staarden ze naar de ‘bron’ alsof ze ieder moment getuige konden zijn van een wonder.

Rani Singh van het Getty Research Institute noemde het een klassiek gevalletje van moderne kunst als keizer zonder kleren. ‘Wat het meest grappige was, was de overweldigende belangstelling van het publiek voor … voor niets eigenlijk’.

Bron(nen):   Los Angeles Times